Menu luk

Ja tak til det bedste fra begge verdener

Begyndervanskeligheder var der en del af, men med tiden kom der styr på udfordringerne, så fordelene fik overtag. Bankrådgiver Pernille Sværke fra Jyske Bank har fået smag for digitale kundemøder og er glad for fleksibiliteten.

21. jun 2021
5 min
Af Signe Halck
smh@finansforbundet.dk

Pernille Sværke sidder i solen på sin terrasse, mens vi en fredag tidlig eftermiddag i forsommeren taler i telefon om hendes arbejdsliv under nedlukningen og om den forestående tilbagevenden til afdelingen. Hun er stadig på arbejde den eftermiddag og arbejder også stadig hjemmefra, men er flekset ud en halv times tid. Og netop den form for fleksibilitet er hun gennem nedlukningen blevet stor tilhænger af, både i forhold til sig selv og i forhold til kunderne.

”Jeg er slet ikke ligeså bombet og udkørt efter en arbejdsuge, som når jeg sidder i afdelingen hver dag, så hjemmearbejdet har virkelig gjort noget godt for mig og givet overskud og ro i forhold til familien, men også i forhold til kunderne.”

Mere fleksibilitet til kunderne

For når Pernille Sværke arbejder hjemmefra, kan hun sagtens tage et kundemøde kl. halv otte om morgenen, hvis det er det, der passer kunden bedst, og så til gengæld flekse ud midt på dagen, hvor hun kan gå en tur eller ordne noget praktisk. Den slags tidlige kundemøder kan hun ikke tilbyde på samme måde, når hun skal møde på kontoret om morgenen og har en times transporttid til afdelingen i København.

”Tid er jo en enormt vigtig og kostbar faktor både for os og for kunderne, så jo mere fleksibilitet, vi kan tilbyde kunderne, jo bedre. Og selvom de fysiske kundemøder også kan noget, så har jeg virkelig fået øjnene op for de fordele, der er ved at holde kundemøder online. Det har været en positiv overraskelse i den omvæltning, det hele også har været.”

Før nedlukningen og hjemmearbejdet havde Pernille Sværke prøvet at holde nogle få kundemøder online, men havde ikke fået formen ind under huden og brugte det ikke ret meget. Nu håber hun, at tendensen med de virtuelle kundemøder vil fortsætte, også når hun selv og resten af kollegaerne er tilbage på kontoret. I det hele taget håber hun, at fleksibiliteten bliver en del af den nye virkelighed efter genåbningen.

”Selvom vi ikke kommer til at få faste aftaler om hjemmearbejdsdage, så håber jeg, at vi får en fleksibel ordning. Jeg vil meget gerne tilbage til afdelingen og kollegaerne, men jeg vil også meget gerne have mulighed for både og.”

Tilvænning at turde bruge fleksibiliteten

For nok har der været positive sidegevinster for bankrådgiveren i forbindelse med hjemmearbejdet, men der har også været omkostninger. Både i forhold til det tekniske set up derhjemme, hvor der i den grad var nogle startvanskeligheder, men også i forhold til det sociale og relationen til kollegaerne og ledelsen.

”Jeg glæder mig meget til at komme tilbage til det liv, der er på arbejdspladsen, for der har været et afsavn på det område. I starten var de tekniske udfordringer også frustrerende, men det var faktisk også svært at føle, at jeg arbejdede nok, når jeg sad derhjemme – og om det nu også var i orden at udnytte fleksibiliteten og den frihed, den gav.”

Det var hverken kollegaerne eller ledelsen, der gav anledning til Pernille Sværkes bekymringer i forhold til arbejdsbyrden og udnyttelsen af den nye fleksibilitet. Det var mere hendes egne forventninger og ganske enkelt hendes tanker om, hvad de andre mon tænkte om hende.

”Jeg bliver ret hurtigt brun, så hvis jeg nu sad på morgenmødet med en masse farve i ansigtet – ville de andre så tro, at jeg aldrig laver noget og bare feder den af? Den slags tanker fyldte meget i starten, og hvis jeg gik en tur i min frokostpause på 40 minutter i stedet for 30, så arbejdede jeg en hel time ekstra i den anden ende.”

Farvel til enten eller, goddag til både og

På den måde var balancen skæv, men det blev bedre med tiden, og for Pernille Sværke var det mest af alt et spørgsmål om tilvænning. Og nu er hun dér, hvor hun ser så mange fordele i det fleksible arbejdsliv, at hun gerne ser det fortsætte.

”Det ideelle for mig vil være en kombination, hvor jeg skiftevis er i afdelingen nogle dage og så arbejder derhjemmefra nogle dage, så det håber jeg, at der bliver mulighed for. Både i forhold til min egen situation, men også i forhold til den fleksibilitet, jeg gerne vil tilbyde kunderne.”

 

 

Pernille Sværke

Er 52 år og bankrådgiver i Jyske Bank i Vanløse og tillidsrepræsentant i Jyske Bank Kreds. Pernille bor i Farum med sin mand og parrets søn på 19 år.

Det vil Pernille være ekstra opmærksom på i arbejdslivet efter corona:

  • Det tekniske set up er afgørende for et velfungerende arbejdsliv hjemmefra
  • Det er ok at udnytte den frihed, der ligger i det fleksible arbejdsliv
  • Livet i afdelingen kan man ikke tage del i hjemmefra
  • Det fleksible arbejdsliv er til gavn for både privatlivet, arbejdspladsen og kunderne
Viden i perspektiv

Det fleksible arbejdsliv

Nu vender vi så småt tilbage til kontoret. Men hvilke vaner, vilkår og erfaringer tager vi med os - og hvordan sikrer vi de bedst mulige betingelser for et fortsat fleksibelt arbejdsliv? Det kan du finde viden og gode råd om her.

Læs mere
Det fleksible arbejde