International pris til Finansforbundet

Det vakte global opmærksomhed, da Finansforbundet i foråret indgik rammeoverenskomst med den nyetablerede Arbejdsgiverforening for fintech. Torsdag 11. november udløste det også en pris fra UNI Global Union, der favner fagforeninger fra 150 lande med i alt 20 millioner medlemmer.

16. nov. 2021

Et massivt skulderklap for skelsættende arbejde er blevet tildelt Finansforbundet i form af årets ’Breaking Through Award’. Det gennembrud, der belønnes, er rammeoverenskomsten for fintech-området i Danmark – den første i verden på feltet.

Finansforbundets formand, Kent Petersen, kalder aftalen ”noget af det vigtigste, Finansforbundet har opnået i mange år”, og andre kan altså også se, at det er noget særligt, som har krævet visioner, investeringer og et langt strategisk træk af komme i mål med.

Således vakte det allerede opmærksomhed internationalt, da der i foråret blev indgået en rammeoverenskomst mellem Finansforbundet og den nyetablerede Arbejdsgiverforening for fintech i Danmark. Det blev fulgt op med prisudnævnelsen - torsdag 11. november var næstformand i Finansforbundet og præsident for UNI Europa Finances, Michael Budolfsen, inviteret til Nyon i Schweiz, hvor han modtog prisen fra sammenslutning af fagforeninger, UNI Global Union.

Finansforbundets næstformand Michael Budolfsen fik overrakt ”Breaking Through Award” af Christy Hoffman, generalsekretær i UNI Global Union.

Grobund for vækst

Formandskabet, med Kent Petersen i spidsen, er meget glad for anerkendelse:

”Arbejdet med at være med til at skabe grobund for en helt ny sektor i Danmark har vi været en del af gennem flere år, og jeg er stolt over, at det har resulteret i arbejdspladser og vækst. Det har naturligvis også været et mål for os at opdyrke en organisering af en ny og ekstremt teknologisk drevet branche, og derfor er rammeoverenskomsten et vigtigt skridt i et lidt større perspektiv”.

Traditionelt skabes nye overenskomster, når organiserede medarbejdere lægger pres på indefra, men det er ikke sket i forhold til fintech, der både er stærkt præget af at være international og af, at de enkelte medarbejdere typisk har en anden og mere løs tilknytning til deres virksomheder.

”Derfor har der været brug for, at vi så at sige har gjort tingene i en lidt omvendt rækkefølge: Nemlig involveret os i et område, hvor der stadig er relativt få medlemmer af Finansforbundet, men hvor vi kunne se et potentiale. Og hvor vi altså nu står med både en ny arbejdsgiverforening og en ny rammeoverenskomst”.

Og nu også en pris. UNI Global Union siger i sin begrundelse, at det er en anerkendelse af, at Finansforbundet som den første fagforening i verden har forhandlet en national overenskomst for Fintech-sektoren - en sektor, der er særlig sårbar over for platformsarbejde og uregulerede arbejdsforhold.

”Jeg er både stolt og glad over både aftalen i sig selv, men også den anerkendelse, der ligger i prisen. Vi valgte at gå en ny vej, fordi et organiseret arbejdsmarked i høj grad også er relevant i 2021 og i brancher, hvor teknologi er en enorm faktor og hvor forholdet mellem medarbejdere og arbejdsgivere måske er lidt anderledes, end vi har været vant til. Den virkelighed skal vi som fagforening også være en del af”.