Interessen for investering vokser eksplosivt

På fire år er antallet af digitale fællesskaber, hvor danskere diskuterer investering og opsparing, øget fra 60 kanaler med 750.000 følgere til 212 kanaler med 1,4 millioner brugere. ”Interessen for det, I laver, har aldrig været større”, sagde Eske Vinther-Jensen, CEO i Common Consultancy på brancheorganisationen F&Ps årsmøde.

16. nov. 2021
2 min

Digitale fællesskaber, hvor folk mødes og drøfter investering og deler tips om opsparing, boomer i disse år. På brancheorganisationen F&Ps (tidligere Forsikring & Pension) årsmøde torsdag 11. november blev resultaterne af en analyse af de digitale fællesskaber for investering og opsparing fremlagt.

”I 2017 var der 60 kanaler på sociale medier med 750.000 følgere. I 2021 er det vokset til 212 kanaler med i alt 1,4 millioner følgere. Det viser, at interessen for det, I laver, aldrig har været større”, sagde Eske Vinther-Jensen, CEO i Common Consultancy med adresse til tilhørerne for forsikrings- og pensionsbranchen.

Et eksempel er en Facebook-gruppe, som den 34-årige SoSu-assistent Fardusa har oprettet, og hvor de 7.400 medlemmer deler tips og giver hinanden gode råd om opsparing og investering. Et andet eksempel er Thomas Invest – en Youtube-kanal, hvor Thomas deler videoer om investering. Female Invest, hvis mission er at få flere kvinder til tage ejerskab over deres økonomi, er et tredje eksempel.

”De digitale fællesskaber er en stor mulighed for jeres branche. Folk på sociale medier er ligesom I optaget af at skabe økonomisk tryghed. Det gælder dog ikke for forsikringsområdet endnu – men det kommer måske”, sagde Eske Vinther-Jensen.

Journalist og forfatter Karen Lumholt, der blandt andet beskæftiger sig med fremtidens fællesskaber, bekræftede tendensen i et indlæg om den unge generation.
”Unge er tilhængere af stærkt segmenterede fællesskaber, og i dag er et nemt på nettet at finde nogen, der ligner en selv. De vil gerne personaliserede fællesskaber, de er ikke krævende, men vil gerne bidrage og involveres”, sagde Karen Lumholt på årsmødet.

Pensionsordninger matcher ikke fremtidens arbejdsmarked

Ulrik Bie, der er økonomisk redaktør på Berlingske, forklarede med et glimt i øjet, at den øgede interesse for investering under coronakrisen skyldes, at unge mænd ikke kunne spille Oddset og derfor skulle finde på noget andet, de kunne tjene penge på.
Hans hovedbudskab til forsikrings- og pensionsbranchen er, at pensionsordningerne i dag ikke matcher den udvikling, arbejdsmarkedet undergår og vil undergå i de kommende år.

”Systemet i dag fungerer fint, hvis man har det samme job i lang tid. Men hvis man for eksempel i fremtiden vil have 50 forskellige job i løbet af sit arbejdsliv – herunder perioder med uddannelse, eller hvor man er selvstændig – er de nuværende pensionsordninger ikke optimale”, sagde Ulrik Bie og opremsede den lange række af pensions- og opsparingsordninger, han selv er i besiddelse nu på grund af forskellige job gennem årene.