Menu luk

Fra brandslukker til bindeled

Det var ambitionen om at gøre en forskel for kollegaerne, der motiverede Tine Rytter til at stille op som tillidsrepræsentant. Den ambition har hun stadig. Men hun har også lært, at rollen som tillidsrepræsentant er meget mere end brandslukning.

Idéen om at blive ny tillidsrepræsentant i afdelingen opstod i en periode, hvor arbejdspladsen var præget af forandringer og udskiftninger. I den proces ønskede Tine Rytter at være en ekstra ressource og støtte for afdelingen.

”Dengang troede jeg nok, at tillidsrepræsentanter primært er sådan nogle, der kommer på banen, når det brænder på. Den opfattelse tror jeg, mange går rundt med, men i virkeligheden handler det om dagligt og kontinuerligt at sikre sammenhæng og fællesskab på arbejdspladsen.”

Tines fokus ændrede sig derfor ret hurtigt fra idéen om at være brandslukker til snarere at være et bindeled og en budbringer, der bidrager til at sikre trivsel i dagligdagen. Det betyder også, at hun arbejder sammen med sin ledelse og ikke imod den.

”Målet er at skabe sammenhæng, sammenhold og fællesskab hele vejen rundt, og det er ikke os mod ledelsen.”

Derfor er det også en forudsætning, at ledelsen ønsker samarbejdet, og at man som tillidsrepræsentant ikke bliver opfattet som et nødvendigt onde.

Vigtigt at spille hinanden gode

”Jeg bliver set som en sparringspartner, der kan motivere kollegaerne og bidrage til deres udvikling. Det kræver, at jeg har min lederes fortrolighed og omvendt, for når min leder involverer mig, bliver det også meget nemmere for mig at få mine kollegaer med på vognen. På den måde kan vi spille hinanden gode.”

Målrettet kommunikation er en anden vigtig del af rollen som tillidsrepræsentant, som Tine fremhæver, for opgaven går ofte ud på at formidle et budskab.

”Det er vigtigt, at andre forstår budskabet på samme måde, som man selv forstår det. Det lærer man på uddannelsen, og det er jeg blevet meget mere bevidst om.”

Med uddannelsen og erfaringer som tillidsrepræsentant er Tine i det hele taget blevet en bedre menneskekender og har også fået en større forretningsforståelse, fordi hun har lært virksomheden og organisationen bedre at kende.

”Det er ting, jeg kan trække på i mit daglige arbejde, så den der lidt negative klang af konflikt og barrikader, der godt kan ligge i opfattelsen af en tillidsrepræsentant, skal vi se at få gjort op med. For i virkeligheden handler det om udvikling, trivsel og fællesskab.”

Om Tine Rytter

42 år og senior privatrådgiver i Nykredit i Odense, hvor hun har været tillidsvalgt i tre år.