Flere har lyst til at være tillidsrepræsentanter

Efter adskillige år med få tillidsrepræsentanter kan Business Banking Vest i Nordea glæde sig over et fuldtalligt korps. Topledelsens opfordring til at få netop det til at ske, har været afgørende, fortæller fællestillidsrepræsentant Jes Møller Christensen.

23. jun. 2021
2 min

For seks år siden sad fællestillidsrepræsentant Jes Møller Christensen alene som tillidsvalgt i regionen. Nu er der seks i gruppen i Nordea Business Banking Vest. Alle pladser er dermed fyldt op, og der er endda kommet en ekstra til.

”Forklaringen er nem at pege på. Det skyldes i høj grad bankdirektør for Business Banking DK Bjørn Bøje Jensens udmeldinger om, hvor givtigt han synes, et fuldtalligt korps af tillidsrepræsentanter er. Og at det er blevet bakket op af ledelsen og lokale ledere”, siger Jes Møller Christensen.

Rollen i nyt lys

Før opfordringerne fra Bjørn Bøje Jensen blev hvervet som tillidsrepræsentant i højere grad set som værende noget, hvor man som tillidsrepræsentant var lidt på bagkant. Nu er det blevet mere åbenlyst, at man involveres i processerne, fortæller Jes Møller Christensen:

”Der var nok en fornemmelse af, at det med at være tillidsrepræsentant er noget, hvor man skal en masse tunge ting – være med ved fyringer og problemsager. Signalværdien fra ledelsen er helt afgørende og har skabt en ny motivation og lyst til rollen”, siger han, der selv altid har haft oplevelsen af at gøre en forskel for kollegerne.

Forplanter sig

Og det er ikke bare pæne ord og skåltaler, at ledelsen vil bruge tillidsrepræsentanterne aktivt, forsikrer Jes Møller Christensen. Han oplever, at de tillidsvalgte bliver inddraget og hørt på en anden måde end tidligere.

”Vi bliver brugt aktivt og på en hel anden måde. Bjørn Bøje Jensens udmeldinger forplanter sig ned gennem hele systemet. Hvis der er ændringer undervejs i organisationen, bliver vi fx hørt forinden, hvordan vi vurderer det, og hvordan man som ansat oplever det. Den fremgangsmåde giver gevinster for både medarbejdere og ledelse”.

Blandt de nye tillidsrepræsentanter her mange lang erfaring i Nordea, fortæller Jes Møller Christensen, der er meget glad for sit nye hold:

”Da jeg sad alene, måtte jeg begrænse mig til at være tillidsrepræsentant i Aalborg, af hensyn til, at min kundeportefølje også skulle have fuld opmærksomhed. Så det er dejligt at opleve, at vi nu har 100 procent dækning og kan sparre med hinanden og spille hinanden gode, til gavn for os alle og Nordea”.