Finanssektoren relancerer guide til håndtering af seksuel chikane

Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA), Finansforbundet og Forsikringsforbundet relancerer den fælles sektorguide om forebyggelse og håndtering af seksuel chikane. Den nye version er opdateret med yderligere to gode råd.

22. jan. 2021

Den fælles sektorguide til forebyggelse og håndtering af seksuelle krænkelser i finanssektoren er netop blevet relanceret i en opdateret version med to nye råd.

Bag guiden står Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Finansforbundet og Forsikringsforbundet.

”Ingen skal finde sig i seksuelle krænkelser. Længere er den sådan set ikke. Derfor er det afgørende, at der på arbejdspladserne er en stærk kultur blandt medarbejdere og ledere, hvor fællesskabet siger fra, når situationerne opstår, og hvor eventuelle episoder bliver håndteret konsekvent af ledelsen,” siger Mariane Dissing, adm. direktør i Finanssektorens Arbejdsgiverforening.

Guiden blev oprindeligt udgivet i efteråret 2018. Siden da har organisationerne arbejdet tæt sammen på området.

Ifølge Michael Budolfsen, næstformand i Finansforbundet, er den mest effektive metode til at forebygge uønsket seksuel opmærksomhed, at medarbejderne føler sig trygge og åbent kan tale om, hvor deres personlige grænser går.

”En sådan kultur forudsætter klare signaler og retningslinjer fra ledelsen. Derfor er det enormt positivt, at vi på organisationsniveau arbejder i samme retning med disse gode råd. Nu er det helt vitalt, at man drøfter og implementerer dem i virksomhederne. Alle skal vide, hvor de kan gå hen, hvis de selv oplever grænseoverskridende adfærd eller er vidne til, at andre gør,” siger han.

De to nye råd, der er tilføjet i guiden, handler om, at man skal fokusere på relevante målgrupper i sin indsats, og at virksomhederne skal have en kanal til fortrolige henvendelser, som ledere og medarbejdere kan anvende til at gøre opmærksom på konkrete episoder.

”Som kollegaer og tillidsvalgte skal vi hjælpe hinanden med at sige fra, når vi oplever krænkende adfærd. Det kan dog være svært for mange, og derfor er det vigtigt, at der er en kanal, man trygt og fortroligt kan henvende sig til og hente hjælp hos," siger Lone Clausen, næstformand i Forsikringsforbundet.

10 råd til forebyggelse og håndtering af seksuel chikane