Finansiel dannelse baner vejen for det gode liv

Pengeinstitutterne gør klogt i at bruge tid og ressourcer på unge kunder, siger Michael Budolfsen, næstformand i Finansforbundet, som bakker op om foreningen We-Grows finansielle undervisningsforløb for unge. Forleden holdt den paneldebat på Rysensteen Gymnasium i København.

23. nov. 2021

”Penge: Kan du leve uden?”

Det var overskriften på en paneldebat på Rysensteen Gymnasium torsdag 18. november – finalen i et finansielt dannelsesforløb arrangeret af foreningen We-Grow.

Foran en sal fuld af 3.G.’ere svarede to bankfolk og to rektorer på nogle af de store spørgsmål om bolig- og privatøkonomi, som eleverne havde indkredset gennem undervisningen med seniorer fra Finansforbundet ved tavlen.

”Har bankerne ikke et ansvar for at hjælpe unge ind på boligmarkedet?”

”Jeg har strejket for klimaet. Skal jeg også strejke for bedre finansieringsmuligheder?”

(Foto: We-grow)

I panelet forklarede regionsdirektør Henrik Winther fra Sparekassen Danmark og direktør Jan Kjær fra Spar Nord København, at det i vid udstrækning er politiske regler og regulering, der sætter grænser for bankernes udlånsmuligheder. Og at det er fornuftigt nok, fordi det beskytter kunderne mod at havne i en situation, hvor de ikke har råd til deres faste udgifter.

Til gengæld vil begge banker gerne rådgive unge om at lægge og holde et budget, der kan være vejen til et fremtidigt boligkøb, bedyrede bankfolkene.

Og det gør de klogt i, mener Michael Budolfsen, næstformand i Finansforbundet:

”Finanssektoren er på vej til at tabe en hel generation, som mangler forudsætninger for at gennemskue vrimlen af finansieringstilbud. De kan købe pizza på afbetaling og låne penge til et tv med få klik, men de har svært ved at gennemskue konsekvenserne for deres privatøkonomi på længere sigt”, siger han.

Derfor bakker Finansforbundet op om We-Grows tilbud om finansiel dannelse for unge.

Brug tid og ressourcer på unge

Foreningens uvildige undervisere har haft over 5.000 unge på skolebænken – blandt andet på ungdomsuddannelser rundt omkring i landet. De har lært om lønsedler og typer af lån, og om hvordan boligmarkedet og skattesystemet fungerer.

We-Grow arbejder for at få finansiel dannelse på Finansloven – på linje med seksualundervisning.

”Økonomisk indsigt er en grundlæggende forudsætning for at få det liv, man gerne vil have. Dårlige dispositioner i ungdommen kan trække spor langt op i voksenlivet”, siger Karin Lund-Frank, stifter og direktør for We-Grow.

Michael Budolfsen opfordrer pengeinstitutterne til at bruge mere tid og flere ressourcer på unge kunder. Et godt og stabilt forhold mellem bank og kunde grundlægges ofte tidligt, pointerer han.

Samtidig skal unge huske, at de er meget værd som bankkunder:

”Forlang noget af banken. Bed om rådgivning. Og tag imod en velment løftet pegefinger”, opfordrer Michael Budolfsen.

Sådan en kom også frem i paneldebatten på Rysensteen Gymnasium, som blev streamet til flere andre uddannelsesinstitutioner:

”Nej, I skal ikke strejke for bedre finansieringsmuligheder! Brug i stedet jeres finansielle dannelse til at engagere jer i samfundsdebatten og påvirke beslutningstagerne”, sagde gymnasiets rektor Gitte Transbøl.

”Indsigten er også værdifuld, når I skal sammenligne forskellige tilbud og træffe nogle valg, der matcher jeres værdier her i livet”, supplerede rektor for RUC, Hanne Leth Andersen.

Læs mere om We-Grow  her.