Menu luk

Digitalisering kan give et tættere forhold til kunden

Pengeinstitutternes tætte forhold til deres kunder har traditionelt været bygget på det personlige forhold mellem rådgiver og kunde. Men paradoksalt nok kan kundeforholdet bliver tættere ved at basere flere beslutninger på data og automatisering og tilmed bringe tredjepart ind i ligningen i form af partnerskaber, mener Nicholas Meilstrup, CEO i Crediwire.

8. jun 2021
3 min
Af Carsten Jørgensen
cjo@finansforbundet.dk

Det kan lyde som en selvmodsigelse, at man som bank kan skabe tættere forhold til kunderne gennem partnerskaber og via digitale og automatiske processer. Men det er det langt fra, hvis man spørger Nicholas Meilstrup, CEO i fintechvirksomheden.

“Hvornår har det sidst været en dårlig oplevelse, at Netflix har foreslået dig en ny film eller en serie baseret på det, du tidligere har set”, spørger han og henviser til Crediwires platform med en datastruktur og et datagrundlag, der muliggør, at pengeinstitutter kan gøre, hvad Netflix gør for sine kunder; levere en skræddersyet oplevelse tæt på kunden, på baggrund af kundes behov, baseret på data og i realtid.

Crediwire, der har Nordea, Sparekassen Kronjylland og Sparekassen Sjælland-Fyn blandt aktionærerne, har udviklet en platform hvor tusindvis af små og mellemstore virksomheder hurtigt, enkelt og gratis har lagt deres finansielle data ind, og som derefter automatisk opdaterer disse flere gange om dagen. Banker, revisorer og advokater kan som kunder købe sig adgang til platformen og se de finansielle data, som virksomhederne vælger at dele med dem. Dermed bliver det også et værdifuldt værktøj for erhvervsrådgiverne. 

I rapporten ”Banken som sparringspartner”, som Crediwire har udgivet, sættes der i en række interviews med nøglepersoner i finans- og fintechsektoren fokus på digitalisering.
”Der er stort potentiale for værdiskabelse hos bankerne ved at komme tættere på kunderne og at skabe bedre finansielle oplevelser sammen. Med udgangspunkt i struktureret regnskabsdata kan de levere proaktiv rådgivning. Eksempelvis med henvendelser a la, ’vi kan se, at du kan øge din likviditet, hvis du begynder at lease i større udstrækning. Skal vi hjælpe dig med det?’ Eller, ’du har mulighed for at lave fakturafinansiering og få penge til at betale din leverandør’, siger Nicholas Meilstrup i rapporten.

Digitalisering af virksomhederne er en megatrend

Thomas Krogh Jensen, CEO i Copenhagen Fintech, peger i rapporten på, at digitalisering af virksomhederne er en megatrend, som kan udvikle sig til en brændende platform.
”SMV’erne (små og mellemstore virksomheder red.) er et segment, der historisk ikke har fået nok opmærksomhed og ikke er blevet serviceret. Det skaber naturligvis muligheder. Det kan handle om fakturahåndtering, det kan handle om dashboards, det kan handle om pension eller løn. Det bærende punkt er, at langt de fleste virksomheder er SMVer. SMV’erne har krav, de udvikler sig, og de vil stille langt større krav i fremtiden”, siger Thomas Krogh Jensen.

”Derfor er der meget at vinde for de spillere, der forstår at levere services og oplevelser, der matcher deres behov”, fortsætter direktøren for Copenhagen Fintech og peger på, at blandt andre fintechvirksomheder som Crediwire spiller en vigtig rolle ved at sætte finansielle oplevelser på dagsordenen og gøre noget, som SMV’erne allerede gør, men bare på en lettere måde.

Du kan læse hele rapporten ”Banken som sparringspartner” her.

Digital transformation for rådgivere

Til efteråret starter Finansforbundet et helt nyt forløb i digital transformation. Forløbet er for dig, der er kunderådgiver, og her bliver du klædt på til at gribe mulighederne i den finansielle sektor.

Læs mere
Digital Transformation Ikke Beskåret