Det frie valg eksisterer ikke

Corona tærer på medarbejderne, der føler sig låst til hjemmearbejdet på samme måde, som de før var låst til arbejdspladsen. ”Det frie valg, om du vil arbejde hjemme eller møde ind på arbejdspladsen, eksisterer mange steder reelt ikke i dag”, sagde den formand Kent Petersen på Finansforbundets digitale nytårskur.

19. jan. 2021

Nytårskuren 2020 var væsentligt anderledes, end den plejer, og den vanlige summen i en fyldt sal i Finansforbundet på Applebys Plads var erstattet at et virtuelt møde med 2.886 medlemmer spredt over hele landet.

I sin indledning glædede formand Kent Petersen sig over, at medarbejdere i den finansielle sektor uden problemer har arbejdet hjemmefra. Faktisk i en grad så medarbejderne gjorde arbejdsgivernes skepsis over for hjemmearbejde - og det at kunne tilrettelægge sit arbejde selv - fuldstændigt til skamme, sagde Kent Petersen:

”Vi kunne holde en produktivitet på niveau med normalen. Ikke nok med at der blev produceret mere derhjemme, så trivedes vi også bedre med det. Følelsen af at stresse rundt på og med jobbet blev markant mindre”, sagde Kent Petersen og ser frem til, at vi i det nye år én gang for alle erkender, at vi kan lykkes med at organisere arbejdet på en måde, der giver os en større frihed og fleksibilitet.

Her 10 måneder efter corona-krisens begyndelse, mærker mange en vis træthed af stadig at skulle være mindre sammen og mere hver for sig.

”Mange er bare blevet låst til hjemmearbejdet på samme måde, som vi før var låst til arbejdspladsen. Det frie valg, om du vil arbejde hjemme eller møde ind på arbejdspladsen, eksisterer mange steder reelt ikke i dag”, sagde Kent Petersen og understregede, at vi savner vores kolleger og det sociale liv på arbejdspladsen.

Vi sælger tillid

Samfundssind blev kåret til årets ord i 2020, og det glæder Kent Petersen:

”Ordet er som skabt til det, vi til daglig arbejder for og med i en finanssektor, hvor begreber som etik og moral er helt afgørende”, sagde Kent Petersen og mindede om, at for to år siden var årets ord ’hvidvask’.

”Vi er blevet mindet om, at vi ikke bare sælger finansielle produkter. Vi sælger tillid, og den tillid skal vi værne om, og det ansvar skal vores ledelser tage dybt alvorligt. For vores virksomheders skyld og for os som medarbejdere” .

Men Kent Petersen tror også samtidig, at mange er blevet mere bevidst om, at det finansielle område i allerhøjeste grad er med til at få hjulene til at løbe rundt i det samfund, vi er en del af:

”Det kan kun lade sig gøre, hvis vi har en sektor, som på alle måder er i samspil med samfundet omkring os. Og hvis vi har ledelser, der forstår, at der skal medarbejdere til at skabe vækst og ikke mindst genskabe tilliden”.