Debat om corona og retssikkerhed

DM, Finansforbundet og Prosa sætter coronakrisen, digitale løsninger og retssikkerhed til debat i et virtuelt arrangement fredag 21. maj kl. 8.30-10. ”Vi skal grundlæggende holde en svær balance mellem at sikre retssikkerhed og dataetik, mens vi samtidig udnytter de digitale muligheder. Og den balance gælder på mange områder af vores samfund”, siger Finansforbundets formand Kent Petersen.

11. maj 2021

Hvordan bekæmper vi corona, samtidig med at vi værner om borgernes privatliv og retssikkerhed? Sådan lyder spørgsmålet, som Finansforbundets formand Kent Petersen sammen med formændene for fagforbundene DM og Prosa, skal forsøge at besvare i virtuelt arrangement fredag 21. maj fra kl. 8.30-10.

Baggrunden er, at der med coronakrisen fulgte en ny epidemilov, smittestop-app og det digitale coronapas, som alle har været genstand for kritik og debat, fordi de går tættere på borgernes privatliv, end man har været vant til.

”Pandemien har i høj grad aktualiseret værdien af data i arbejdet med smitteopsporing, coronapas og hele bekæmpelsesindsatsen i bred forstand. Klog brug af data løser problemer for os på mange niveauer i det daglige, men det er samtidig afgørende vigtigt at få taget diskussionen hele vejen rundt. Vi skal grundlæggende holde en svær balance mellem at sikre retssikkerhed og dataetik, mens vi samtidig udnytter de digitale muligheder. Og den balance gælder på mange områder af vores samfund”, siger Kent Petersen, der debatterer med DM’s formand Camilla Gregersen og Prosas formand Ole Tange.

Det sker i kølvandet på tre indledende oplæg af Stinus Lindgren, formand for Folketingets Epidemiudvalg, Louise Holck, direktør i Institut for menneskerettigheder, og et oplæg fra Rådet for Digital Sikkerhed.

DM, Finansforbundet og Prosa står bag arrangementet, som er åbent for alle - både medlemmer af de tre forbund, men også alle andre med interesse i emnet.

Webinaret afholdes via det virtuelle møde- og undervisningsværktøj Zoom.

Læs mere og tilmeld dig her.