Bankansatte er nogle af hverdagens corona-helte

På linje med sundhedsansatte, bude og ansatte i supermarkederne, er bankansatte også nogle af hverdagens corona-helte, fordi de var med til at få samfundsøkonomiens tandhjul til at snurre, da det så allerværst ud, lød det fra Finans Danmarks formand Carsten Egeriis på brancheorganisationens årsmøde.

7. dec. 2021

CEO i Danske Bank Carsten Egeriis uddelte ros til finansansatte, da han holdt sin første beretning som formand for Finans Danmark på organisationens årsmøde mandag 6. december i Skuespilhuset i København.
Lovordene faldt i forbindelse med hans beskrivelse af finanssektorens indsats under corona-krisen med at udvide lånerammer, forhøje kassekreditter og give virksomheder og private henstand med betalinger.
”Jeg vil i en forbindelse gerne takke de mange medarbejdere fra hele sektoren, som ofte hjemme fra under svære vilkår under corona-krisen, har været med til at løse en for samfundet vigtig opgave med at gå i dialog med kunderne om den bedste vej videre”, sagde Carsten Egeriis i sin beretning.

Sundhedsansatte, bude, og ansatte i supermarkederne er med rette blevet hyldet for deres indsats under corona-krisen. Finansansatte bør også hyldes, mener han.

”I mine øjne er bankansatte også blandt nogle af hverdagens corona-helte, som var med til at få samfundsøkonomiens tandhjul til at snurre, da det så allerværst ud. Store og små lån skulle ud i samfundet og virke, mens ansatte jonglerede på hjemmekontoret med kreditvurderinger, onlinemøder og børnepasning”, lød det fra Finans Danmarks formand på Skuespilhusets scene.

Finansforbundets formand Kent Petersen, der var blandt deltagerne i årsmødet, glæder sig over de rosende ord til finansansatte.

”Det er utroligt positivt, at ledelserne anerkender den store indsats, som finansansatte leverede under samfundsnedlukningen i forhold til at hjælpe nødlidende kunder. Mange medarbejdere var hårdt presset af børnepasning, dårlige fysiske arbejdsforhold i hjemmet og bekymring over coronapandemien. Men de formåede alligevel at være der for deres kunder og gøre en forskel”, siger Kent Petersen.

Virksomheder godt gennem krisens første år

Alene under coronakrisens første seks måneder hjalp bankerne flere end 7.000 danske virksomheder med over 100 milliarder kroner i lån og lånetilsagn, mens 2.000 privatkunder fik hjælp, sagde Carsten Egeriis i beretningen på Finans Danmarks årsmøde.

Ifølge en ny analyse fra Finans Danmark, der er baseret på virksomhedernes 2020-regnskaber, er  langt de fleste danske virksomheder  - trods omfattende nedlukninger og økonomisk tilbageslag - kommet bedre igennem corona-krisens første år end først frygtet. Lønsomheden (opgjort ved egenkapitalforrentningen) var i 2020 inden for handlen på samme niveau som før krisen, mens den i byggeriet var højere end før corona-krisen.
De gode resultater forklares med fremgangen på boligmarkedet og med, at mange satte gang i forbedringer og nye indkøb til deres hjem.
Serviceerhvervene havde ikke overraskende en dårligere lønsomhed i 2020 end i de foregående år. Især er de servicevirksomheder, hvor omsætning og indtjening er afhængig af deres kunders fysiske tilstedeværelse (for eksempel rejsearrangører, restauranter og hoteller), hårdt ramt.
Serviceerhvervene ligger ikke overraskende højere end andre brancher på listen over konkurser. Knap 2.500 konkurser var der blandt servicevirksomheder i 2020, men det er overraskende nok lavere end i 2019, hvor omkring 3.000 servicevirksomheder gik konkurs.
Statens hjælpepakker og hjælp fra bankerne spiller en væsentlig rolle i, at virksomhederne generelt er kommet godt igennem corona-krisens første år

”Men de gode tal er også udtryk for, at mange af virksomhederne i forvejen var robuste og samtidig har været dygtige til at omstille sig hurtigt til danskernes ændrede forbrugsmønstre”, siger Niels Arne Dam, cheføkonom i Finans Danmark.

Læs Carsten Egeriis tale til årsmødet her.

Se analysen af danske virksomheders første år under corona-krisen  her.