Alarmerende langtidsledighed blandt ældre finansfolk

42 procent af de ledige medlemmer i Finansforbundets a-kasse, som er over 60 år, har været ledige i mindst et år. I januar var tallet 36 procent. På arbejdsmarkedet generelt er tallet lige nu 39 procent. A-kasseformand Steen Lund Olsen efterlyser kulturændring på arbejdsmarkedet.

14. sep. 2021

Det er ingen hemmelighed, at seniorer, som har rundet 60 år, har svært ved at finde et nyt job, hvis de er blevet ledige. Nye tal fra Finansforbundets a-kasse, der er en del af FTFa, dokumenterer, at mange ældre finansfolk hænger fast i ledighed i lang tid.

42 procent af de ledige, som er over 60 år, har været ledige i mindst et år og er derfor at definere som langtidsledige, viser tal fra juli 2021. I januar var tallet 36 procent. For arbejdsmarkedet generelt var 39 procent ledige over 60 år at betragte som langtidsledige i juli måned.

Tallene vækker dybe panderynker hos Steen Lund Olsen, næstformand i Finansforbundet og formand for FTFa, som Finansforbundets a-kasse er en del af:

”Vi kan se, at det især er, når man er 60 år og opefter, at det er svært at lande et nyt job. Og det er jo glimrende, at regeringen med sit nye reformudspil begynder at kigge på at skabe flere økonomiske incitamenter til, at vi bliver på arbejdsmarkedet ud over pensionsalderen. Men hvad nytter det, hvis arbejdsgiverne i den anden ende ikke vil ansætte de seniorer, der faktisk gerne vil bidrage til fællesskabet”, spørger han.

Finansforbundet har fokus på senkarriere, fordi det er vigtigt både for virksomhederne og for samfundet at få erfarne medarbejdere til at blive længere på arbejdsmarkedet.

”Det er nødvendigt med en generel kulturændring på arbejdsmarkedet, hvor der bliver sat mere pris på de erfarne medarbejdere, og hvor der bliver taget mere højde for medarbejdernes forskellige behov for fx individuelle arbejdstidsaftaler og kompetenceudvikling”, siger Steen Lund Olsen.

Langtidsledighed blandt ældre finansfolk21

• 424 medlemmer af Finansforbundets a-kasse, som var fyldt 60 år, var ramt af ledighed i juli 2021. 180 af dem havde været ledige mindst 12 måneder. Det svarer til 42 procent.

• 1.172 medlemmer af Finansforbundets a-kasse, som er under 60 år, var ramt af ledighed i juli 2021. 219 af dem havde været ledige mindst 12 måneder. Det svarer til 19 procent.

(Kilde: Finansforbundets a-kasse)