Sæt pengene i forbrug

Vi skal stimulere privatforbruget for at få gang i dansk økonomi igen. Overvismand Carl-Johan Dalgaard vil give penge direkte til borgere med høj tilbøjelighed til at bruge pengene, så de ikke havner på bankbogen.

11. maj 2020

Mens Danmark er på vej ind i genåbningen, gælder det om ikke at begå for store fejl, når politikerne skal tage nye værktøjer og ideer ind i finanspolitikken.

"Det er nødvendigt at stimulere forbruget for at få gang i produktionen", sagde professor i økonomi på Københavns Universitet og overvismand Carl-Johan Dalgaard på et webinar i Finansforbundet 6. maj om coronakrisen.

Overvismanden understregede, at det afgørende bliver, i hvor høj grad man formår at få danskerne til igen at bruge penge. Derfor handler vejen ud af coronakrisen om at kanalisere penge ud til borgere, som har stor tilbøjelighed til at forbruge. Det er ikke mindst lavindkomstgrupper og de unge, der straks sætter deres forbrug op, hvis de har penge.

Sygdom er en usikker størrelse, og vi ved ikke, hvornår den nedtur, som har ramt økonomien ophører, og hvad prisen bliver. Carl-Johan Dalgaard har ikke et bedre bud end Nationalbanken, der vurderer, at dansk økonomi kan skrumpe mellem tre og ti procent i år, alt efter hvor hurtigt økonomien genoprettes i udlandet og herhjemme.

Ifølge Carl-Johan Dalgaard ser vi ind i en relativ kortvarig krise:

"Også kortere end finanskrisen, og denne gang kan vi aktivt stimulere økonomien."

Men hverken skattelettelser eller store offentlige investeringer i broer og veje duer til at skabe efterspørgsel her-og-nu, sagde Carl-Johan Dalgaard og understregede, at det handler om at få mest mulig efterspørgsel ud af de penge, staten giver folk i hænderne. Samtidig er det vigtigt at holde styr på, at smitten ikke eksploderer, så man skal lukke samfundet igen.