Medarbejdere tager godt imod fusion

Fusionen af Sparekassen Djursland og Langå Sparekasse kom ikke som den store overraskelse for sparekassernes knap 80 medarbejdere. Det fortæller sparekassernes to tillidsmænd. I Langå skal de lige vænne sig til et nyt navn, og i Djursland et nyt hovedsæde. Men sparekasseidentiteten er intakt.

7. jul. 2020
3 min

Det kom ikke som den store overraskelse for de 53 medarbejdere i Sparekassen Djursland og 25 medarbejdere i Langå Sparekasse, at de to sparekasser ville fusionere. Flere havde lugtet lunten, og fusionen er generelt blevet taget godt imod, fortæller de to sparekassers tillidsmænd.

”Vi har taget det oppefra og ned. Stille og roligt. Det er jo som det er. Vi er kede af, at vi skal skifte navn, men vi har det også sådan, at vi er nødt til at følge med. Vi er alle blevet tilbudt at fortsætte vores arbejdsliv i den nye sparekasse, og det er meget betryggende. Det, vi måske er mest nervøse for, er, hvordan lokalsamfundet tager det. Vi ligger jo i et lille lokalområde,” siger Dorthe Johansen, tillidsmand i Langå Sparekasse.

Hun glæder sig over, at den nye sparekasse skal have hovedkontor i Langå frem for Vivild, hvor Sparekassen Djursland har hovedkontor i dag. I Sparekassen Djursland har udsigten til en øget transporttid fra Vivild til Langå, en køretur i bil på godt 45 minutter hver vej, fyldt noget for nogen af de berørte medarbejdere, men det er der ifølge sparekassens tillidsmand blevet taget hånd om.

”Det er mit indtryk, at fusionen er blevet taget rigtig godt imod af medarbejderne. Det er en rimelig fredelig fusion, hvor alle har fået lov til at beholde deres job eller i hvert fald er blevet tilbudt et andet. Det er også min opfattelse, at de medarbejdere, som har ønsket at blive siddende i Vivild på grund af små børn eller andet, indtil videre også har fået deres ønske imødekommet,” siger Mark Cassøe Thomassen, tillidsmand i Sparekassen Djursland.

Vi er stadig ’sparekassen’

Direktøren for den nye sparekasse bliver den nuværende Sparekassen Djurslands direktør Peter Lading Sørensen. Han er ifølge Mark Cassøe Thomassen en mand med store ambitioner, og en mand der ikke går af vejen for en fusion for at fremtidssikre sparekassen.

Siden finanskrisen har Sparekassen Djursland været igennem fem fusioner under Peter Lading Sørensen. Fusionen med Langå Sparekasse bliver den sjette. Medarbejderne i Langå Sparekasse er ikke lige så fusionsvante. For tillidsmand Dorthe Johansen, som har arbejdet i sparekassen i snart 39 år, er fusionen den første, men hun glæder sig til at komme i gang.

”Jeg gerne være en del af den nye fusion og være med til at præge forandringen. Og det er egentlig også sådan, jeg tror, de fleste har det. Det er bare noget, vi skal have til at virke, og så satser vi på, at det bliver stemt igennem på repræsentantskabsmødet den 11. august og efterfølgende godkendt af Finanstilsynet den 12. august”, siger Dorthe Johansen, som håber, at det nye sparekassenavn ”Sparekassen Djursland” ikke ændrer tilhørsforholdet til lokalsamfundet i Langå:

”Jeg omtaler tit Langå Sparekasse som ”sparekassen”. Jeg har også hørt kunder i området sige, ”vi mødes oppe i sparekassen”. Og det kan de jo fortsat sige med det nye navn.”

Fakta om sparekasserne

Sparekassen Djursland:

• 53 medarbejdere
  • Hovedsæde i Vivild
  • Filialer: fire privatafdelinger i Grenå, Knebel, Hornslet og Auning, en erhvervsafdeling i Allingåbro samt et kontor i et kontorfællesskab i Lystrup

Langå Sparekasse:

• 25 medarbejdere