Mafiaen udnytter coronavirus til at erstatte banker

Mens bureaukrati forsinker favorable nødlån til desperate virksomheder i Italien, træder mafiaen villigt til for at erstatte landets banker. Efterforskere frygter, at dele af de statsgaranterede lån - når de kommer - ender med at støtte mafiaejede virksomheder.

21. apr. 2020

For at hjælpe flest mulige virksomheder gennem nedlukningen, forsøger den italienske regering i øjeblikket at sprøjte ikke mindre end 5,5 billioner kroner ud i økonomien.

Herunder en stor del i form af statsgaranterede banklån, der - akkurat som i andre dele af Europa og USA - formidles gennem de private banker.

Men en kombination af uklare regler, omstændelige procedurer og underbemandede banker gør, at især små og mellemstore virksomheder frygter, at de favorable nødlån - til en lav rente - risikerer at blive udbetalt for sent.

"Bankerne fortæller os: Hvis du vil have et normalt lån, kan du få det omgående. Hvis du vil have det nye statsgaranterede lån, må du vente", fortæller administrerende direktør Luca Businaro fra Novation Tech, en underleverandør til blandt andet Ferrari, til Bloomberg.

Bankerne skal nemlig følge de standardiserede procedurer, supplerer Carlo Alberto Carnevale Maffe, professor i forretningsstrategi ved Bocconi-universitetet i Milano, til nyhedsbureauet. "Det tager normalt uger. Med banker der kører med 30 procent af arbejdsstyrken, kan det tage måneder".

Mafiaen er 'Italiens største bank'

Men hos "Italiens største bank", som en NGO har kaldt mafiaen, er der hverken papirarbejde eller ventetid. Og absolut ingen likviditetskrise.

I kølvandet på finanskrisen, hvor de italienske banker lukkede for hanen til især små erhvervsdrivende, anslog den sicilianskbaserede NGO SOS Impresa i en rapport fra 2012, at "med 485 milliarder kroner i likviditet er mafiaen Italiens største bank".

Både NGO'er, eksperter og myndigheder advarer om, at mafiaen nu igen udnytter en krise til at kapre nye kunder fra de i forvejen kriseramte italienske banker, der stadig ikke har ryddet op i bunken af dårlige lån fra finanskrisen.

En katolsk NGO fortæller til den britiske avis The Independent, hvordan Camorraen i Napoli tilbyder selvstændigt erhvervsdrivende lån, der i begyndelsen kan konkurrerere med bankernes, men derefter skrues op til 300 procent i rente.

Og til dem, der ikke kan betale, har mafiaen et tilbud, der er svært at afslå - især når man står på fallittens rand, fortæller journalist Roberto Saviano, forfatter til bogen "Gomorrah

- Italy's Other Mafia", til CNN.

"Organisationen vil komme til en virksomhed i krise og sige: 'Vi køber ikke det hele, men vi giver dig kontanter i bytte for aktier for at blive del af din virksomhed. Det vil de gøre med alle".

Kan få del i hjælpepakke

For mens udgangsforbuddet har gjort det sværere at distribuere kokain, har mafiaen ifølge den nationale politichef Franco Gabrielli for længst kastet sig over handel med varer, der ikke er omfattet af nedlukningen, såsom fødevarer, medicin og medicinsk udstyr.

"De investerer i bedemandsfirmaer og hospitalsvaskerier. De har altid investeret i rengøringsselskaber. De har haft gode budfirmaer og tankstationer i porteføljen de seneste ti år", forklarer Saviano.

"Når nødsituationen er forbi, kan de kriminelle organisationer have forurenet økonomien ved at kontrollere virksomheder, de ikke tidligere havde infiltreret".

Og det kan meget vel vise sig at blive en særdeles lukrativ forretningsstrategi på flere niveauer. Dels kan man dermed naturligvis vaske endnu flere penge hvide. Men efterforskere frygter også, at mafiaen dermed får del i den enorme statslige hjælpepakke, der som nævnt består af statsgaranterede lån, men også andre former for hjælp som skattefritagelse til at holde virksomheder kørende gennem nedlukningen.

'Investerer' i fattige

Mafiaen bruger dog ikke kun corona-pandemien til at købe sig ind i kriseramte virksomheder, men også til at 'investere' i samfundets fattigste.

Det sker gennem uddeling af fødevarer til familier, der dermed kommer til at stå i gæld, der med tiden skal betales tilbage i form af modydelser. Det være sig i form af transport af kokain, husly til kriminelle på flugt fra myndighederne eller stemmer på den rette politiker ved næste valg.

"Vi ved, at mange lider. Men staten er der", lyder det fra premierminister Giuseppe Conte, hvis regering distribuerer madkuponer for tre milliarder kroner til fattige. Og derudover har oprettet en fond på 32 milliarder kroner, som landets borgmestre skal bruge til at dulme især den syditalienske befolknings trang til at søge ly hos mafiaen.

Men det er slet ikke nok, hvis man vil hamle op med Cosa Nostra, mener borgmesteren i Siciliens største by Palermo, Leoluca Orlando. Han opfordrer på blogsicilia.it regeringen i Rom til hurtigst muligt at indføre en borgerløn til alle, som også den ikke ubetydelige del af befolkningen, der normalt arbejder sort - og som derfor nu typisk står uden socialt sikkerhedsnet - dermed kan få del i.

Læs også artiklen 'Bureaukrati forsinker nødlån til europæiske virksomheder'