Kampen for mangfoldighed er naturlig for os

”I Finansforbundet giver vi hinanden plads til forskellighed, og derfor betyder mangfoldighed og diversitet noget særligt for os, lød det fra Finansforbundets næstformand Steen Lund Olsen i hans del af den mundtlige beretning på forbundets digitale landsmøde.

29. sep. 2020

”For mig er det sådan, at indenfor de klare fællesnævnere, der binder os sammen, dér er det særegne ved vores fællesskab, at vi giver hinanden plads til forskellighed. Måske kommer det af, at vi er et industriforbund. Og at vi i udgangspunktet er forbundet af finans, men vi har vidt forskellige roller og funktioner. Jeg tror, at det er derfor, vi på mange måder accepterer forskellighed som et grundvilkår”, sagde næstformand Steen Lund Olsen tirsdag formiddag fra den digitale talerstol på Finansforbundets landsmøde.

”Mangfoldighed og diversitet betyder noget særligt for os. Og det forpligter. Kampen for mere rummelighed og mangfoldighed på alle niveauer i virksomhederne og i vores medlemmers arbejdsliv er nemlig også en kamp for det, der er større end os selv”, fortsatte han i sin del af den mundtlige beretning.

Konkret har Finansforbundet – i samarbejde med arbejdsgiverne og samarbejdspartnere uden for sektoren – udarbejdet en analyse af, hvordan det egentlig går med ligestillingen på ledelsesgangene.

”Hvis nogle af jer skulle sidde og være i tvivl, så er der– mildt sagt - plads til forbedring. For det er skræmmende tydeligt, at det halter med noget så basalt som kønsbalancen på topledelsesniveau. Det er et problem. For virksomhederne. For medarbejderne. Og for vores samfund. Så vi klør forsat på. Med at omsætte vores anbefalinger til handling. Konkret er vi i dialog med Dansk Standard om at være med til at udarbejde en standard for ligestilling som næste skridt. Det er et langt og sejt træk, men vi skal videre”, sagde Steen Lund Olsen.

Tæt samarbejde mellem forbund og a-kasse

I beretningen kom han også ind på betydningen af, at der er en stærk kobling mellem Finansaforbundet og FTFa, så medlemmerne kan hjælpes videre med afklaring, kompetencer, nye job og en ny karriere. Den kobling er man godt i gang med at styrke ved at have etableret indgangen Finansforbundets a-kasse – en del af FTFa.

”Vi har støbt fundamentet for et tættere samarbejde mellem os som forbund og vores a-kasse. Vi kan jo kalde det en version 1.0. Nu skal vi i gang med version 2.0, hvor vi styrker og udbygger det samarbejde. Samtidig giver det også mening, at vi netop er en del af FTFa. For det er ubetinget en styrke, at vi sidder sammen med 57 andre – og meget forskellige - organisationer med baggrund i både FH og AC”, sagde Steen Lund Olsen, der selv beklæder posten som formand for FTFa.

Det giver mulighed for at dele viden, danne nye fællesskaber og skabe bedre og større gennemslagskraft på de områder, hvor problemstillingerne og udfordringerne er fælles.

Mere mobilitet på arbejdsmarkedet

Steen Lund Olsen vurderer, at samfund kommer til at være kendetegnet ved mere mobilitet i fremtiden. Kravet om mobilitet bliver medlemmerne mødt med på mange måder, og det er også et krav fra medlemmerne selv.

”Vi skal favne alle dele af det spektrum. Alt peger mod, at ansættelser bliver anderledes og kortere. Måske snarere båret af projekter end funktionærkontrakter. Den type kolleger – og medlemmer - er også en del af vores fællesskab – og meget tyder på, at den del kommer til at vokse”, sagde Steen Lund Olsen og henviste til, at det stiller krav til beskæftigelsesindsatsen, som må være mere strategisk, bredere, men også mere fokuseret på det, der egentlig er brug for.

”Der er mere end nogensinde brug for os som partner omkring netværk, viden, coaching, læring og de andre elementer i en integreret indsats over for den enkelte. Det handler om at give vores medlemmer de bedste muligheder for at bevæge sig der hen i deres arbejdsliv, som giver mening for dem”, sagde næstformanden.

Flere studerende bliver medlemmer

Fællesskabet kræver, at Finansforbundet favner bredden, men fællesskabet kræver også fornyelse og udvikling. Nye medlemmer er et af elementerne i fornyelsen.

”Vores målrettede satsning på hvervning er på nogle områder stadig ret ny. Men ikke mindst i dét lys er det lykkedes ret godt. Vi organiserer i dag flere og flere studerende. Og ja, vi skal have dem konverteret til medlemmer. Men vi skal først og fremmest være til stede for dem, fordi vores fællesskab er et relevant tilbud og kan gøre en forskel. Og fordi vi som organisation skal bevare legitimitet og styrke”, sagde Steen Lund Olsen og understregede:

”Vi skal være dér, hvor vores medlemmer er. Vi skal også være dér, hvor vores medlemmer er på vej hen”.