Genvalgt til Repræsentantskab

Finansforbundets formand Kent Petersen er genvalgt til Velliv Foreningens Repræsentantskab. Dorrit Brandt, Mona Svan og Katja Thorsteen Larsen fra Finansforbundet i Nordea opnåede også genvalg til repræsentantskabet ved valgene i Region Hovedstaden og Region Sjælland, der sluttede 9. marts.

16. mar. 2020

​Cirka 30.000 af de 350.000 medlemmer i Velliv Foreningen, der ejer 100 procent af Velliv, er tidligere eller nuværende finansansatte. Derfor er det naturligt for Finansforbundet at være aktiv i foreningen.
Finansforbundets formand Kent Petersen er således næstformand i Velliv Foreningen og bestyrelsesmedlem i Velliv, og de hverv har han udsigt til at fortsætte med. Han er nemlig blandt de 24 kandidater i Region Hovedstaden og Region Sjælland, der blev valgt til Velliv Foreningens Repræsentantskab den 9. marts. Ved valgene var der også genvalg til Dorrit Brandt, Mona Svan og Katja Thorsteen Larsen, der alle sidder i bestyrelsen for Finansforbundet i Nordea.

Kent Petersen og Finansforbundet har en stor del af skylden for, at Velliv i dag er et kundeejet pensionsselskab, og at Velliv Foreningen har et velfungerende repræsentantskab.

Pengene skal gavne kunderne

Ved årtusindskiftet købte Nordea-koncernen formelt set det kundeejede pensionsforsikringsselskab Tryg Liv af pensionskunderne selv. Kunderne var bare ikke blevet spurgt, om de faktisk ønskede at sælge. De fik heller ikke andel i salgsprovenuet. I stedet endte pengene i den særlige selskabskonstruktion TryghedsGruppen, hvor formuen hobede sig op uden at gavne kunderne hverken i Trygs forsikringsselskab eller i pensionsselskabet, som nu hed Nordea Liv & Pension. Kent Petersen blev opmærksom på problematikken i 2014 og gik i dialog med TryghedsGruppen.

I februar 2015 blev han valgt til TryghedsGruppens repræsentantskab, der kort efter vedtog en markant reform af selskabet, som betød dels årlige bonusudbetalinger til Tryg-kunder, dels en udskillelse af de 300.000 Nordea Liv & Pension-kunder i en selvstændig forening med en formueandel på otte milliarder kroner.

Det er disse kunder, der i dag er i Velliv Foreningen, og en del af de otte milliarder kroner har man brugt til at købe pensionsselskabet, der skiftede navn til Velliv, fra Nordea-koncernen, så det i dag er et 100 procent kundeejet pensionsselskab.

"Processen fra TryghedsGruppen til Velliv Foreningen er et mønstereksempel på, hvad man kan opnå, når man aktivt lader de opsparede midler komme kunderne til gode", siger Kent Petersen.