Menu luk

Fremtiden kræver konstruktivitet – også på ledelsesgangen

Efter et kaotisk forår for os alle skal vi nu til for alvor at lære af erfaringerne. For vi kan bruge fleksibiliteten, tilliden og de digitale løsninger til at gøre arbejdet og arbejdslivet bedre og smartere. Men lad mig slå helt fast: Det er selvfølgelig på ingen måde det samme som hovedløse besparelser.

Jeg håber, at du har nydt ferien oven på et forår, som det vist ikke er for meget sagt, at ingen af os har oplevet noget i nærheden af. Covid-19 – og den nedlukning, der fulgte med – har sat et aftryk, der ikke alle steder forsvinder sådan lige med det samme.

Det er stadig værd at huske på, hvad der egentlig (også) skete i marts og de følgende måneder: Ansatte i finanssektoren tog et enormt ansvar for at holde hjulene i gang og hjælpe privatkunder, erhvervsliv – og jeres virksomheder. I arbejdede videre, selvom samfundet lukkede ned. Under nye former og vilkår. Fra distancen og fra køkkenbordet eller børneværelset.

Den indsats var afgørende for kunder og vores samfund i den helt ekstraordinære situation. At 98 procent af både privat- og erhvervskunder ifølge en opgørelse fra Finans Danmark fik hjælp i banken, da tingene for alvor brændte på, viser helt klart og tydeligt, at den finansielle sektor og de ansatte løste den fundamentale samfundsopgave, og det har du og dine kolleger en kæmpe aktie i.

I skrivende stund er vi i en fase, hvor en ny hverdag nærmer sig. Men det bliver i en form, der er anderledes end den gamle. Nedlukningen gav os en smag på fremtiden. Digitale løsninger – og eksempelvis virtuelle møder – tog et kvantespring. Det gjorde fleksibiliteten i arbejdstilrettelæggelsen også, for lige pludselig kunne det faktisk lade sig gøre at arbejde anderledes og mere selvstændigt, hvis den nødvendige tillid var til stede.

Nedskæringer er ikke vejen frem

Der ligger på mange områder en masse, som vi kan bruge på vejen frem. Både som ansatte og som virksomheder. Erfaringerne kommer vi derfor også til at diskutere med arbejdsgiverne, fordi de kan bruges konstruktivt for alle parter, hvis det gøres rigtigt. For sektoren og vores virksomheder har brug for, at vi udvikler både forretning og arbejdstilrettelæggelse konstruktivt i lyset af erfaringerne.

Derfor er det også helt uacceptabelt med nedskæringer og omkostningsbesparelser af den endimensionelle størrelse og i det voldsomme omfang, som Danske Bank midt i sommerferien sendte ud sammen med sit halvårsregnskab. Det er ikke en vej frem, men det stik modsatte, når man tror, at man kan skære sig til langsigtede resultater.

Medarbejderne i finanssektoren tager ansvar og skaber værdi for kunder – også på nye måder. Men det kræver også noget fra arbejdsgiverne, hvis vi skal komme stærkere ud i det lange løb. Medarbejderne har i høj grad vist vejen frem. Nu skal den konstruktive tilgang til erfaringerne også gribes på ledelsesgangene.


Emner

Seneste nyt