Flere ledige finansfolk

Siden december er ledigheden vokset fra 1,9 procent fuldtidsledige til 3,0 procent i juli. Udviklingen er stærkt bekymrende, siger Steen Lund Olsen, formand for FTFa og næstformand i Finansforbundet. Han tror, ledigheden vil stige yderligere.

25. aug. 2020

Corona-krisen slår nu igennem på ledigheden blandt de finansansatte, som er den højeste i flere år. Siden december sidste år er ledigheden løbende steget fra 1,9 procent til 3,0 procent fuldtidsledige i juli måned. Det viser tal fra Finansforbundets A-kasse, der er en del af FTFa.

Selvom tallet stadig er markant lavere end ledigheden på det øvrige arbejdsmarked, som ligger på omkring 5,3 procent, er udviklingen bekymrende, siger Steen Lund Olsen, formand for FTFa og næstformand for Finansforbundet - ikke mindst set i lyset af, at sektoren står over for et efterår, hvor flere banker har varslet omkostningsbesparelser.

”Vores medlemmer er stort set alle funktionæransatte og dukker først op i A-kassen tre-seks måneder efter, de er blevet afskediget. Så det er en stærk bekymrende udvikling ikke mindst fordi, resten af arbejdsmarkedet også er ramt. Normalt er bankfolk rimelig eftertragtede på arbejdsmarkedet og ikke så svære at genplacere, men nu og især på grund af coronaen er det svært. Så jeg tror desværre, at ledigheden vil stige yderligere”, siger Steen Lund Olsen Nyhedsbrevet Finans.

Start jobsøgningen tidligt

De sidste to år har fuldtidsledigheden blandt de finansansatte typisk ligget mellem to og knap tre procent, og den er typisk faldet fra marts til april måned. Det gjorde den imidlertid ikke i år, hvilket samfundsnedlukningen den 12. marts og fremefter givetvis har haft en indflydelse på. Ledigheden er tværtimod løbende vokset, og bliver man opsagt, er rådet fra Steen Lund Olsen at påbegynde jobsøgningen så tidligt som muligt i forløbet og gerne med sparring og rådgivning fra Finansforbundet eller a-kassen.

Du kan allerede i opsigelsesperioden forsøge at få et overblik over, hvad du vil fremadrettet, herunder hvilke kompetencer du har, og hvilke kompetencer du eventuelt skal erhverve dig. Det gælder alle medlemsgrupper også dimittenderne, som har den højeste ledighed blandt finansforbundets medlemmer.

”Du skal være åben for at tænke - jeg kan måske ikke få drømmejobbet i et pengeinstitut eller et andet sted i branchen i øjeblikket, men så kan jeg bruge min uddannelse i beslægtede brancher, og søge ind i finansbranchen igen, når udviklingen vender. Skat er fx et fantastisk sted at bruge noget af det, man har lært, eller i en økonomiafdeling i en virksomhed i en anden branche eller i den offentlige sektor. Mulighederne er heldigvis relativt brede for rigtig mange af vores medlemmer,” lyder det fra Steen Lund Olsen, formand i FTFa og næstformand for Finansforbundet.

Se de seneste ledighedstal for sektoren her.

Få gode råd til jobsøgningen her.