Fintech-virksomheder savner hjælpepakke

Opstartsvirksomheder står i en særlig sårbar position, og det er man nødt til at tag højde for i den erhvervspolitiske indsats i lyset af coronakrisen, mener Copenhagen Fintech. Derfor har organisationen lanceret et sæt politiske anbefalinger til at hjælpe startop-miljøet igennem krisen.

6. apr. 2020

​Fintech start-ups lider i høj grad under coronakrisen, men de forskellige hjælpepakker finder ikke vej til opstartsvirksomhederne, da den finansielle struktur på mange måder er anderledes end i de fleste andre små og mellemstore virksomheder.

De hidtidige erhvervspolitiske afbødeforanstaltninger, som Folketinget har vedtaget, favner ikke de meget individuelle behov og forskelligartede vækst- og udviklingsstadier, som iværksættervirksomhederne befinder sig i.

"Den ekstraordinære situation, vi er i, og de økonomiske konsekvenser, den har, forplanter sig lynhurtigt. I den bølge er det klart, at opstartsvirksomheder kan være særligt sårbare i den forstand, at de i sagens natur ikke har opbygget polstring over tid, og fordi de ofte har en struktur, der ikke lige passer ind i de hjælpepakker, der er lanceret for at understøtte andre dele af erhvervslivet", siger Kent Petersen, formand for Finansforbundet, der var med til at etablere Copenhagen Fintech i 2016 og fortsat er meget engageret i organisationen.

Finansforbundet, Finans Danmark og Copenhagen Fintech har lyttet til de behov og problemer, der er ude blandt virksomhederne og har formuleret en række forslag, der kan hjælpe fintechvirksomhederne gennem coronakrisen.

"Det er afgørende, at vi fastholder så meget som muligt af det vækstlag, der skal hjælpe os videre som samfund på den anden side af krisen. Løsningsforslagene bæres nu videre til Christiansborg, for vi skal også tænke denne del af erhvervslivet med i den brede indsats for at afbøde de negative konsekvenser af krisen', siger Kent Petersen.

Læs anbefalingerne her.