Finansansatte klar til at tage ansvar

”Jeg hører fra mange medlemmer, at de virkelig føler stolthed over at være ansat i en bank, hvor de er med til at understøtte den kæmpe store opgave med at få Danmark nogenlunde frelst og bedst muligt igennem krisen”, siger Finansforbundets formand Kent Petersen.

2. jun. 2020

Store kriser åbner også muligheder, fordi de har det med fuldstændig at forandre hverdagen. Medarbejderne i finanssektoren får på en måde en ny rolle under coronakrisen, siger Finansforbundets formand, Kent Petersen.

”Rigtig mange bankansatte har under Coronakrisen genopfundet meningen med at være ansat i en bank. Nu er der en fantastisk mulighed for at vise, at vi rigtig gerne vil og kan hjælpe kunder med at komme igennem krisen. Men vi skal selvfølgelig hjælpe rigtigt”, siger Kent Petersen og fortæller, hvordan kolleger og medarbejdere arbejder benhårdt for at tage hånd om kunderne, og de er parate til at arbejde på alle tider af døgnet.

Men set med politiske briller medfører kriser også muligheder, siger Kent Petersen.

”Vi har haft en finanskrise, og vi har så haft den her særlige imagekrise, hvis man skal sætte et navn på det med hvidvask og så videre, hvor vi i lang tid har fået skældud i offentligheden. Nu medvirker bankerne til at lette det pres, virksomheder føler under krisen”, siger formanden, der som repræsentant for de mange medarbejdere føler et kæmpe ansvar for, at nedturen bliver så kort som muligt.

”Jeg hører fra mange medlemmer, at de virkelig føler stolthed over at være ansat i en bank, hvor de er med til at understøtte den kæmpe store opgave med at få Danmark nogenlunde frelst og bedst muligt igennem krisen”, siger Kent Petersen.

Det bedste håndværk

Det bringer nogle af de klassiske faglige dyder tilbage i det daglige arbejde med hver enkelt kunde, der har krav på at få en ansvarlig kreditvurdering. Bankerne kan ikke bare åbne kassen, men skal bruge de kompetencer og det håndværk, vi har med i bagagen.

Ikke desto mindre viste indberetninger til Finans Danmark, at 98 ud af 100 virksomheder – store som små – der har henvendt sig til banken for at få hjælp under coronakrisen, er blevet imødekommet.

Det er helt i tråd med fælleserklæringen mellem regeringen og finanssektoren om, at bankerne vil strække sig langt og støtte krisepolitikken med at hjælpe kunder, som er ramt.

”Derfor er det også ærgerligt, at eksemplerne på det modsatte fylder i medierne, hvor man skal høre på gamle historier”, siger Kent Petersen,

Tab

Bankerne vil få markant øgede tab i 2020. Ingen tvivl om det, siger Kent Petersen:

”Man skal jo ikke underkende kvartalsregnskaber, hvor de hensætter kapital, for det er et signal om, at bankerne som private virksomheder er bevidste om, at de også taber penge”.

”Godt købmandskab og bankmandskab er jo at sikre, at virksomheden også klarer sig igennem svære situationer. Alle ved jo godt, at det er en krise, som også har konsekvenser for bankerne”, understreger Kent Petersen.