Europæisk fintech nyder kinesisk opmærksomhed

Den kinesiske techgigant Tencent, der arbejder hånd i hånd med kinesiske myndigheder om overvågning af sine kunder, køber sig i stigende grad ind i europæisk fintech. Men de får ingen adgang til europæiske kundedata, lover en af de startup-virksomheder giganten har investeret i.

10. feb. 2020

​Kinesiske investorer har længe investeret i europæiske virksomheder, inklusive traditionelle banker. Og efter i 2018 at have købt en bid af den tyskbaserede neobank N26 - der i slutningen af januar rundede fem millioner europæiske kunder - er den ene af Kinas to største techgiganter begyndt at købe sig yderligere ind i europæisk fintech.

Således har Tencent netop købt andele i to franskbaserede fintech-virksomheder: Lydia, en betalingstjeneste-app for især unge franskmænd, og Qonto, en neobank med fokus på alt fra mikro-entreprenører til små og mellemstore virksomheder, der allerede er ekspanderet til Spanien, Tyskland og Italien.

I begge tilfælde var Tencent ikke bare én blandt mange investorer, der tilførte de boomende startup-virksomheder frisk kapital til at ekspandere; Den kinesiske gigant, der har bygget sit forretningsimperie op omkring 'super-app'en' WeChat, var i begge tilfælde såkaldt ledende investor, der fik andre risikovillige investorer til også at spytte i kassen.

Hvor stor en del af Lydia Tencent har købt, blev vanen tro ikke offentliggjort, men aftalen fik den den franske it-minister Cédric O til at gå i selvsving og tweete at betalingstjenesten har "rejst 40 millioner euro (300 mio. kr) for at gøre sig gældende som lederen af europæisk fintech".

Indtil videre er Lydia primært tilstede i Frankrig, hvor man markedsfører sig som en slags alt-i-en-mægler, der formidler oprettelser af bankkonti, lån, forsikring hos banker og forsikringsselskaber samt peer-to-peer-overførsler. Lydia har i alt over tre millioner kunder, hvoraf halvdelen bruger app'en hver måned

'Vil lære fra verdens bedste'

Pengene skal naturligvis bruges til at vokse sig store, eller rettere større, på det franske marked og til at ekspandere yderligere i andre dele af Europa. Og for medstifter og administrerende direktør Cyril Chiche er Tencents investering i fintech-virksomheder som hans eget et fuldstændig logisk valg.

"De mener, at deres markedskendskab og forretningsekspertise bestemt kan hjælp os med at rykke hurtigere og opnå fordele i forhold til konkurrencen. Takket være det forhold, vi har, og hvad vi kan lære fra dem, kan vi grundlæggende rykke hurtigere og forbedre vores position og blive mere værdifulde og generere et bedre investeringsafkast for dem", fortæller Cyril Chiche i et interview med Nyhedsbrevet Finans.

Han lægger derfor heller ikke skjul på, at Tencent kommer til at være alt andet end en passiv investor, hvor kineserne møder op til bestyrelsesmøder en gang om måneden.

"Ja. Vi vil selvfølgelig forsøge at lære maksimalt fra dem. For andet ville være rigtig, rigtig dumt, når man er så heldig at have nogen, der ejer en mobil betalingsforretning med en milliard kunder med et finansielt system bygget op omkring den", siger Chiche uden at tøve et splitsekund. "Vi vil lære fra de bedste i verden, og de bedste i verden er Tencent".

Afviser data-udveksling

Tencent er som nævnt dem ene af Kinas to største techgiganter og har bygget sit forretningsimperium op omkring WeChat, der blev lanceret i 2011 og har udviklet sig fra at være en besked- og social medie-app til blandt meget andet også at inkludere en betalingstjeneste kaldet WeChat Pay, der i sig selv har omkring 900 millioner brugere.

På grund af den enorme popularitet - WeChat-koncernen har mere end otte ud af ti kinesere som kunder - bliver dens brugeraktivitet brugt af myndighederne til masseovervågning. Af alle former for data.

Men Chiche forsikrer, at europæiske forbrugere af delvist kinesiskejede fintech-virksomheder som Lydia ikke skal frygte, at deres data ender i Kina.

"Hvorfor skulle de det? Investorerne har ikke adgang til virksomhedsdata, det har de ingen steder i verden. Måske hvis de ejer mindre end 50 procent", siger han og understreger, at det er Tencent ikke i nærheden af i Lydias tilfælde.

"Vores eksisterende investorer har heller ikke adgang til kundedata. Det er det samme for alle. Hvis de fik, ville vi bryde loven og skulle lukke virksomheden, det ville være skidt for alle. Og jeg tror heller ikke, de har lyst til miste deres investering, for jeg kan fortælle dig, at de er meget smarte og veluddannede folk", siger direktøren, der i øvrigt mener kritikken mod kinesiske investorer er uretfærdig.

"Jeg har aldrig hørt en startup, som Google har investeret i, blive spurgt om de samarbejder med dem amerikanske hær, hvilket de ikke gør. Vi er en europæiskbaseret virksomhed, en virksomhed der opererer under europæisk lov og langt det meste af vores kapital tilhører europæiske investorer og mest franske investorer. Det kommer ikke til at ændre på, hvem vi er. Ja, vi har en investor der er kinesisk, vi har en investor der er amerikansk, og det er hvad big tech gør: de arbejder også med regeringer".

Vil investere 68 milliarder kroner

Der er ingen tegn i sol og måne på, at Tencent har tænkt sig at stoppe sine investeringer i europæisk fintech. Ifølge gårsdagens Financial Times har Tencent planer om at investere mindst 10 milliarder dollar, altså 68 milliarder kroner, i europæiske virksomheder, dog langtfra alt i fintech.

Derimod er de kinesiske techgiganter begyndt at trække følehornene til sig på det amerikanske kontinent, til dels som følge af handelskrigen mellem Kina og USA, men i høj grad også på grund af stigende granskning af de kinesiske techgiganters indkøb fra den såkaldte Committee on Foreign Investment in the United States, en regeringskomité ledet af finansministeriet.

Tencents store rival Alibaba - der via sin filial Ant Financial er verdens største fintech-virksomhed, værdisat sidste år til over én billion kroner - fik således i 2018 nej til at købe betalingstjenesten MoneyGram.

Det har ifølge en analyseselskabet PitchBook fået Alibaba, Tencent og søgemaskinen Baidu til at neddrosle deres investeringer med 84 procent i USA i 2019 i forhold til året før, i hvert fald ifølge offentligt udmeldte investeringstal.

Derimod er europæisk fintech på vej ind i USA for fuld kraft. Det gælder først og fremmest den tyskbaserede neobank N26, der på fem måneder har fået en kvart million kunder i USA, skarpt forfulgt af den britiskbaserede konkurrent Revolut der har åbnet en venteliste for nye kunder. Foruden ligeledes tyskbaserede Raisin, der formidler formidle lån fra private med overskud på bankkontoen til banker med brun for indlån.

Læs artiklen om Raisin 'Fintechfirma lever godt af negative renter' her.