Erfaringer fra nedlukningen skal bruges fornuftigt

Corona-nedlukningen forandrede hverdagen og gjorde første halvdel af 2020 til et halvår uden fortilfælde. En stor del af erfaringerne kommer til at leve videre, men det er afgørende, at virksomhederne husker det langsigtede perspektiv i den proces, mener Kent Petersen, formand for Finansforbundet.

7. jul. 2020

”På mange måder har forårets nedlukning som følge af corona været et gigantisk testlaboratium for måden, man arbejder på i det finansielle område, og det skal vi bruge konstruktivt fremadrettet’, siger Kent Petersen, formand for Finansforbundet.

Hverdagen, arbejdet og enormt mange af de processer, der er fundamentale for forretningen, forandrede sig brat midt i marts, da statsminister Mette Frederiksen (S) lukkede samfundet ned.

”De finansansatte arbejde videre fra distancen – altså fra køkkenborde, børneværelser og sommerhuse – men i et omfang, der faktisk var et nøk højere end normalt, og som også har været af vital værdi for kunder og vores samfund i den helt ekstraordinære situation, der pludselig var virkelighed. Den fundamentale samfundsopgave blev løst, og det har man en kæmpe aktie i som medarbejder”, siger Kent Petersen med henvisning til at 98 procent af privat- og erhvervskunderne fik hjælp i banken, da tingene for alvor brændte på.

Medarbejderne vil gerne have fleksibilitet

Manges hverdag er her i begyndelsen af juli endnu ikke normaliseret. Og vi er ikke i en situation, hvor vi kan erklære krisen for overstået, påpeger formanden. Men det er tid til at tage debatten om, hvordan vi bruger erfaringerne i indretningen af vores arbejdsliv.

”Medarbejderne vil gerne fleksibilitet. Det kræver, at der i arbejdstilrettelæggelsen fokuseres mere på ledelse og tillid, så man som ansat sættes mere fri til at passe sit arbejde. Samtidig har vi jo også set, at de digitale løsninger kan en masse. Flere steder steg antallet af kundemøder, og det er klart, at digitale værktøjer bliver en endnu større del af vores virkelighed i sektoren fremover”, mener Kent Petersen.

Finansforbundet diskuterer gerne med arbejdsgiverne, hvordan man kan gøre brug af erfaringerne fra nedlukningen, så nogle ting fremover kan gøres smartere og så virksomhederne kommer stærkere ud af coronakrisen i det lange løb.

”Det kræver, at man husker, at medarbejderne greb de digitale løsninger, udviste enorm omstillingsparathed og leverede værdi for kunderne med de fundamentale ydelser i nye formater.  Og det kræver også, at man har medarbejderne med i forhold til tilrettelæggelsen af arbejdet, og når det handler om, at skabe værdien over for kunderne.  Den rette balance i netop det forhold bliver afgørende på vejen frem”, siger Kent Petersen.