Digitaliseringen vil stige lokalt

Corona-nedlukningen har fået bankerne til at gentænke deres organisering. Digitaliseringen vil stige lokalt, fordi bankerne i fremtiden vil være mindre afhængige af folk, der sidder i andre lande. Det forudsiger Mattias Fras, ansvarlig for Nordeas AI-strategi og- acceleration.

25. aug. 2020

Det er gået okay, ja, måske endda godt, i Nordea under coronakrisen. Det vurderer Mattias Fras, som er ansvarlig for bankens AI-strategi og AI-acceleration. Han mener, det endnu er for tidligt at drage store konklusioner på krisens betydning, men han tror generelt, at digitaliseringen vil accelerere – og måske på en anden måde.

”Jeg tror, bankerne vil sikre sig, at de er mindre personafhængige. Når en krise opstår, vil du sikre dig, at du kan skalere op og ned på for eksempel kunderelaterede ting. Jeg tror også, at de digitale processer vil øges lokalt, fordi bankerne vil være mindre afhængige af folk, der sidder samlet i en specifik lokation andre steder i verden, og dermed undgå at blive påvirket af, at et land som for eksempel Indien vælger at lukke sit samfund ned”, siger Mattias Fras, Head of AI Strategy & Acceleration i Nordea, til Nyhedsbrevet Finans.

Den analyse er Bent Dalager enig i. Han er nordisk ansvarlig for NewTech i konsulentfirmaet KPMG og har i mere end 25 år rådgivet blandt andet den finansielle sektor om den teknologiske udvikling.

”Der vil være et øget behov for at få mange af de funktioner, som er flyttet ud, tættere på – særligt dem, som er flyttet langt væk. Det sker i andre sektorer. Man kalder det backsourcing, og det er en ret stor teknologisk trend lige nu, fordi automatiseringen er så avanceret, at du nu stort set kan automatisere næsten 100 procent af det arbejde, du tidligere har flyttet ud. Så hvorfor overhovedet flytte det ud?” spørger Bent Dalager.

Han håber, at coronakrisen også vil åbne op for mere digital innovation i sektoren.

”Coronaen har vist os, at når vi virkelig skal gøre noget, er det forbløffende, så hurtigt vi kan implementere digitalisering. Nogle af de ting, som er sket på uger, er jo noget, der er planlagt til at tage år. Det er vigtig læring, også for beslutningstagerne, som så kan sige, at hvis vi beslutter, at det her skal ske, og at det skal ske med det samme, så kan det rent faktisk ske. Det havde vi ikke troet, fordi vi hele tiden har fået at vide, at det tager mindst et halvt år bare at få sikkerhedsprocedurerne godkendt”.

Denne artikel er den anden af tre artikler om coronakrisens betydning for digitaliseringen i bankerne. Læs den første artikel ”Digitialisering i sektoren speeder op” her.
Den tredje artikel bringes i Nyhedsbrevet Finans i næste uge.

Flere datafolk i bankerne

Den digitale revolution i bankerne kan også aflæses i de kompetencer, bankerne efterspørger. Det mærker de blandt andet i Danske Bank.

”Vi er blevet meget mere datadrevne i vores måde at arbejde på, så vi har fået langt flere folk, som arbejder med data, altså datascientists, dataanalyticsfolk og så videre. Et andet område, som er accelereret rimelig meget de senere år, er arbejdet med den digitale kundeoplevelse. Så vi har fået flere og flere UX-profiler ind. Derudover er der hele den nye måde at arbejde med et agilt setup på, som også kræver andre profiler”, siger Lars Malmberg, chef for forretningsudvikling i Danske Bank.