Banker yder milliardhjælp

Fire af landets største banker har på kort tid hjulpet 4.700 kriseramte virksomheder med 62 milliarder kroner i ydelseshenstand, bevilliget overtræk og låne- og kreditforhøjelser. 98 procent af henvendelserne er blevet imødekommet. ”Det viser, at sektoren er sit samfundsansvar bevidst, og at finansansatte arbejder benhårdt for at finde løsninger til ramte kunder”, siger Finansforbundets formand Kent Petersen.

21. apr. 2020

Medarbejderne i finanssektoren arbejder benhårdt for at tage hånd om kunder, der på forskellige måder er ramt af denne helt ekstraordinære situation, skrev Kent Petersen i en kommentar på Finansforbundets hjemmeside mandag den 6. april. En opgørelse fra Finans Danmark giver ham ret.

Tal fra fire af landets største banker – Danske Bank, Nordea, Spar Nord og Nykredit - viser, at 4.700 kriseramte virksomheder (svarende til 98 procent af alle henvendelser) har fået hjælp for 62 milliarder kroner i ydelseshenstand, bevilliget overtræk og låne- og kreditforhøjelser. Opgørelsen dækker perioden fra midt i marts til midt i april.

"Tallene viser klokkeklart, at der bliver lagt en kæmpe indsats ude i sektoren for at få kunderne igennem denne situation så godt som overhovedet muligt. I den senere tid har fokus fra flere sider også ligget på nogle af de tilfælde, hvor kunden af den ene eller anden grund altså ikke får ja. De eksempler findes naturligvis også, men har altså også fået uforholdsmæssigt meget fokus. Kigger man på det samlede billede taler tallene altså et klart og tydeligt sprog om en finansiel sektor, der er sit ansvar bevidst, og en meget stor gruppe finansansatte, som løber enormt stærkt for at hjælpe deres kunder', siger Kent Petersen, formand for Finansforbundet.

Kent Petersen

Alle kunder skal behandles ordentligt

Den Jyske Sparekasse strækker sig også langt for at hjælpe privatkunder og erhvervskunder gennem Corona-krisen. Sparekassens egen opgørelse over låneansøgninger i marts og frem til 16. april viser, at blot 32 ud af 4.620 låneindstillinger (0,7 procent) endte med et nej.
"Vi kender vores kunder, og når de kommer og skal have hjælp til at komme gennem denne situation, så strækker vi os langt for at hjælpe. Jeg er glad for, at vi kan vise tal som disse, som med al tydelighed dokumenterer den store indsats, vi som lokalt pengeinstitut yder i denne svære tid," siger Claus E. Petersen, Adm. direktør i Den Jyske Sparekasse.

Finansforbundets formand ærgrer sig over, at få eksempler på kunder, der har fået afslag i banken, har fyldt i medierne, hvilket har kastet politisk kritik af bankerne af sig fra erhvervsminister Simon Kollerup (S).

"Vi skal i sektoren altid behandle alle kunder ordentligt og ansvarligt, og det er jeg ikke et sekund i tvivl om ligger helt centralt på rygraden af medarbejderne. Det betyder jo også, at et nej – selv i en situation som denne – også kan være det gode råd og det rigtige svar at give, for vi har naturligvis også et ansvar for det grundlæggende kredithåndværk og for at sikre, at vi samlet set lander økonomiske forsvarligt på benene igen. Den balancegang arbejder rigtig mange medarbejdere på at holde hver dag, og de går rigtig langt for at hjælpe alt, hvad de kan i denne situation og for at udfylde det ansvar og den rolle, der ligger på den finansielle sektor ift. den ekstraordinære situation, vi som samfund er i", siger Kent Petersen.

Fra politisk hold har man introduceret garantiordninger, hvor bankerne mod betaling kan få statsgaranti for 70 procent af nye lån til de virksomheder, der er ramt af coronakrisen. Ordningerne er dog først ved at blive rullet ud nu, og berører derfor kun en lille del af de lån, som indgår i denne opgørelse. Bankerne har således i krisens første uger ydet lån og anden bistand med egne midler og altså for egen risiko.