4-dages arbejdsuge og fri hver fredag

En arbejdsuge på 37 timer har været den gængse i 30 år. Er tiden kommet til at arbejde fire dage om ugen i stedet for fem? Ja, svarer forfatter Pernille Garde Abildgaard.

20. jan. 2020

​4-dages arbejdsuge, forlænget weekend og mere tid til familien og restitution er fremtiden, spåede forfatter Pernille Garde Abildgaard, da hun talte på nytårskuren onsdag 15. januar i Finansforbundet:

"I Danmark findes allerede virksomheder, der har fået øje på de store fordele ved en kortere arbejdsuge, og bruger det som løftestang til bedre rekruttering, større arbejdsglæde, uden at det er gået ud over indtjeningen."

Pernille Garde Abildgaard fremhæver den danske virksomhed IIH Nordic, hvor alle 50 medarbejdere siden 2017 har haft fri hver fredag, uden at de af den grund er gået ned i løn. Til gengæld bliver der arbejdet så effektivt som muligt de fire dage. Til det formål benytter virksomheden forskellige teknikker – regler for håndtering af mails og kortere møder - for at gøre arbejdet så strømlinet som muligt.

"Det er vigtigt at være klar over, at man kommer ikke til at producere mindre, men arbejde anderledes", siger Pernille Garde Abildgaard og henviser til Odsherred Kommune, hvor 300 administrative medarbejdere har en 4-dages arbejdsuge for at skabe større fleksibilitet for både medarbejdere og borgerne.

Vi søger modeller

I Danmark er der ikke forandret noget ved den ugentlige arbejdstid i 30 år. Til gengæld fylder stress og den mentale trivsel mere og mere på arbejdsmarkedet. Og tallene er dystre ifølge Pernille Garde Abildgaard, når hver 6. beskæftigede oplever psykisk overbelastning, og 69 procent af alle danskere føler sig 'ikke-engagerede' på deres arbejdsplads.

På nytårskuren i Finansforbundet, sagde formanden Kent Petersen, at hvis man ser på stress-udviklingen i den finansielle sektor, så er den næsten tredoblet over de sidste 10 år.

Mange medarbejdere i finanssektoren har behov for fleksibilitet og anderledes måder at indrette arbejdsdagen på.
- Kent Petersen, Formand for Finansforbundet

"På den baggrund giver det god mening, at vi søger modeller for at skabe mindre belastning. Det er dog ikke sådan, at 4-dagens arbejdsuge er den nye skabelon, man kan lægge ned over en hvilken som helst virksomhed og få bedre trivsel", siger Kent Petersen.