Topøkonom afviser ny økonomisk nedtur

Direkte ind fra New York kom cheføkonom i Deutsche Bank, Torsten Sløk og sparkede frygten for recession til hjørne. ”De globale problemer er ikke så alvorlige, at vi får en ny økonomisk recession”, sagde Torsten Sløk på et møde i Finansforbundet.

29. apr. 2019

​Mange leder efter forklaringer på, hvorfor dampen er gået af væksten i både Europa, USA og Kina? I fremstillingserhvervene er væksten næsten gået i stå flere steder. Det mest alvorlige er måske, at Tyskland i den grad har været ude for en hård opbremsning og et markant fald i industriproduktionen. I USA er det en indikation på krise, at flere og flere ikke er i stand til at betale deres lån.

Senest har Den Internationale Valutafond, IMF, vurderet, at væksten i 2019 bliver markant svagere end i de tidligere år.

På mødet i Finansforbundet var Deutsche Banks cheføkonom, Torsten Sløk, så venlig at forklare, at selv om væksten er aftaget, så mener man i Deutsche Bank, "at de globale problemer er ikke så alvorlige, at vi får en ny økonomisk recession."

Ikke desto mindre er budskabet fra Deutsche Bank, at der er risiko for handelskrig, og udgangspunktet for den bekymring er jo, at USA har valgt at være relativ aggressiv over for resten af verden.

Hvor er væksten?

Ifølge Torsten Sløk er Kinas økonomiske råderum relativt begrænset, og de seneste tre år har den politiske målsætning i Kina været, at man ikke vil øge gældsætningen.

Hvis man ser den tyske gæld i forhold til BNP, har Tyskland de sidste par år sagt, at vi ikke skal bruge flere penge, end vi har. Vi er nemlig dem, der betaler alle vores regninger.

Når vi kikker til USA for at afsøge, hvor den globale økonomi er på vej hen, er det tankevækkende, at der siden 2016/17 har været en stigning i folk, der ikke kan betale deres lån til tiden.

Her afslørede Torsten Sløk, hvilke advarselstegn han tillægger vægt, når han skal forklare sin bekymring:

"Desværre er billedet, at uligheden stiger i langt de fleste lande, og USA er i front. Aldrig nogensinde tidligere har så mange amerikanere været uden nogen formue, det vil sige færre har egen bolig og færre ejer aktier", sagde han og tilføjede, at uligheden er en vigtig årsag til, at vi har populisme, og derfor har investeringsfonde og pensionskasser fået noget at bekymre sig om.