Storbanker overvejer cloud-samarbejde

Commerzbank har inviteret europæiske konkurrenter og myndigheder til et møde i koncernens hovedkvarter med henblik på at skabe en fælles cloud-standard, der kan dæmme op for risikoen for hacking i skyen.

28. okt. 2019

​Det er ikke længere kun europæiske start-up banker som N26 og Revolut, der gør brug af cloud-løsninger til at håndtere og opbevare kundernes data.

Ifølge datatjenesten Refinitivs overslag vil 48 procent af bankernes samlede it-budgetter i år blive brugt på såkaldte 'public cloud'-løsninger - altså køb af cloud-løsninger der hostes og håndteres eksternt.

Men eftersom det europæiske marked er domineret af nogle få amerikanske it-giganter er et nyt sikkerhedsproblem under opbygning, vurderer både tilsynsmyndigheder og bankchefer.

For bedre at kunne stille krav til de amerikanske it-giganter har Commerzbank, Tysklands næststørste pengeinstitut, indbudt både konkurrenter og europæiske tilsynsmyndigheder til et møde i bankens hovedkvarter i Frankfurt am Main den 25. november.

På dagsordenen er en opfordring til at skabe en fælles standard for bankers brug af cloud-teknologi.

"Vi må udvikle et fællesskab, så vi kan tale med cloud-udbyderne med én fælles stemme", siger Kerem Tomak, Commerzbanks chef for big data, der mener bankerne dermed kan sende et klart budskab til Microsoft, Google og Amazon Web Services: "I må holde Jer til vores regler, ellers bruger vi Jer ikke".

Savner europæisk it-gigant

Allerede sidste år advarede den Europæiske Banktilsynsmyndighed (EBA) om, at der er mindst to risici forbundet med et marked domineret af få ikke-europæiske giganter.

Den ene er, at hvis mange banker bruger den samme udbyder, risikerer et enkelt hack at få enorme konsekvenser for branchen. Den anden er, at de amerikanske virksomheder er underlagt amerikansk og ikke europæisk lovgivning, hvilket kan give juridiske problemer for bankerne.

Allerhelst så mange banker at der blev skabt en europæisk it-gigant, der var stor nok til at tilbyde cloud-løsninger i den fornødne skala og sikkerhed. Men i mangel af bedre har eksempelvis Commerzbank bevidst valgt at tegne cloud-kontrakter med Microsofts og Googles europæiske datterselskaber - og ikke deres amerikanske moderselskaber.

"Vi besøger regelmæssigt datacentrene med vores kontrollanter og med finanstilsynet Bafin for at forsikre os om, at alt kører som tilsynsmyndighederne forestiller sig", fortæller Tomak.

Store penge at spare

For europæiske banker, der er pressede af blandt andet lave renter, kan der være store penge at spare for banker ved at skifte over til cloud-software - og det er ikke nødvendigvis mere risikabelt.

Det afviste i hvert fald Valentin Stalf, medstifteren af N26, i et interview med Magasinet Finans sidste år.
"Skyen er generelt meget mere sikker end noget som helst andet. Alle store virksomheder fra Apple og Google til Amazon kører alle systemer i skyen. Jeg tror, at det kun er virksomheder, der er gået glip af den tekniske revolution, der stadig har servere på jorden, som er langt mindre sikre, fordi man kan bryde ind, ødelægge dem eller tage dem. Det er alt sammen umuligt, hvis man kører systemerne i skyen", lød Stalfs skråsikre dom.

Amazons cloud-løsning hacket

I den Europæiske Centralbank er man ikke nødvendigvis uenig.

"Skyerne er ikke mere sårbare. Faktisk er de ofte bedre beskyttet end interne systemer. Men de bliver set som saftige mål", siger Korbinian Ibel, generaldirektør i den Europæiske Centralbank, til nyhedsbureauet Bloomberg.

Han forudser at det blot er et spørgsmål om tid, før europæiske banker bliver hacket. "Der vil komme ulykker, især i skyen", advarer Korbinian Ibel.

Mens europæiske banker indtil videre er sluppet for de store hack i skyen, opdagede den amerikanske bank Capital One Financial i sommers, at en tidligere ansat i Amazon Web Services tilsyneladende havde hacket sig ind i bankens software og stjålet personfølsomme oplysninger om ikke færre end 106 millioner kunder.

Capital One Financial brugte nemlig Amazons cloud-løsning, og kunder har nu anlagt en gruppesøgsmål mod både banken og Amazon Web Services, der ifølge Synergy Research Group sidder på omkring en tredjedel af markedet for cloud computing.