Menu luk

Sociale initiativer for kollegerne

Tillidsmand Vayan Haussmann fra Kreditbank lægger vægt på kollegernes selskab og fostrer mange ideer til samvær, også udenfor arbejdstid.

24. nov 2019
3 min
Af Birgitte Aabo
baa@finansforbundet.dk

Bussen er fuld af kvinder, der har mindst to ting til fælles. De er alle ansat i Kreditbank og er alle villige til at bruge både fritid og penge på en årlig tur med overnatning med kollegerne.

"Vi får et tilskud til middag fra banken, så vi kan holde prisen på et fornuftigt niveau. Vi har været mange forskellige steder, Berlin og Malmø blandt andet. Det er en rigtig hyggelig tradition, som vi ser frem til i mange måneder", fortæller Vayan Haussmann, der har været tillidsmand i Kreditbank i et årti. 

Kollegerne det centrale

Vayan Haussmann har for nylig haft 25års jubilæum i banken, og sagde i den forbindelse til kollegerne, der hyldede hende på dagen, at de skulle klappe af sig selv:

"I bund og grund er det ikke det, der står på facaden på min arbejdsplads, der har betydning. Kollegerne og det helt centrale for mig. Det er dem, der har været og er den afgørende faktor for mig i mit arbejdsliv".

Vayan Haussmann har altid lagt vægt på det sociale i forhold til kollegerne, og tog det som noget naturligt med sig ind i rollen som tillidsmand.

"Vi har trivsel som et fast punkt på dagsordenen, når vi holder møder i samarbejdsudvalget, men de fleste af de sociale initiativer kommer fra medarbejderne. Til gengæld bliver de oftest bakket op af ledelsen".

Der er ikke så lang fra tanke til handling, når ideen til et socialt arrangement opstår, forklarer hun.

"Det bliver hurtigt arrangeret, når vi fx kommer på, at det kunne være hyggeligt at følges til ginsmagning, og der er altid god opbakning. Også om vores traditioner, vi synger blandt andet sammen hver morgen i december."

De svære samtaler

Selv om Kreditbank ikke har været ramt at større fyringsrunder, har Vayan Haussmann ikke været forskånet for de hårde samtaler af den slags, der ender med en opsigelse.

"Jeg sover dårligt op til sådanne samtaler, det er meget ubehageligt, når en kollega skal have sådan en besked. Omvendt er det også i den situation, jeg oplever, at det for alvor betyder noget, at jeg deltager og er med til at sikre, at kollegaen får de bedst mulige betingelser. Og når jeg bagefter har modtaget en buket blomster fra den, der har mistet sit job, er det en tilfredsstillelse at vide, at der bliver sat pris på min indsats".

Nogle af fyringerne har været udløst af lange sygdomsperioder. Vayan Haussmann har selv prøvet at være sygemeldt i nogle måneder med stress for en del år siden, men det gav hende samtidig en vigtig viden om egne grænser:

"I dag ved jeg, hvornår jeg skal være på vagt. Når jeg begynder at blive kort for hovedet og får en bestemt følelse i maven, skal jeg passe på mig selv. Min nærmeste leder har også blik for det."

Vayan Haussmann har også udviklet et godt blik for kollegers velbefindende:

"Nogle gange bliver en kollega lidt forbavset, når jeg spørger til det. De var ikke selv klar over, at det kunne mærkes. Ledelsen bruger mig også på den måde i forhold til trivsel – det er ikke altid, de har samme mulighed for at tage temperaturen, selv om vi har en direkte tone og et meget fladt hierarki".