Menu luk

Sådan lærer du at bruge stemmen rigtigt

17 medlemmer i Sydbank Kreds har gennemført et kursus i stemmetræning for at holde deres stemme i så fin form som muligt. Jo bedre man bruger sin stemme, jo mere kan den holde til at blive brugt.

2. sep 2019
3 min

​Den venlige stemme i telefonen er kundernes indgang til Sydbank.

"Vi vil gerne kunne give den kunde, der ringer ind som nummer 110, den samme veloplagte stemme, som alle de andre kunder får", siger Lise Klindt Lorenzen, leder af Sydbank Direkte Service i Aabenraa.
Afdelingen tager sig af telefonopkald fra kunder, som skal have hjælp af banken. Det kan være alt fra et kreditkort, der ikke virker i udlandet, til ændringer i Betalingsservice.

Under den årlige udviklingssamtale bad en af medarbejderne i afdelingen om hjælp til at blive bedre til at bruge sin stemme, når hun nu taler i telefon hele dagen.

"Det var et rigtig godt initiativ. I den finansielle sektor må der være mange, der har det behov, når nu en stor del af kunderne får online- og telefonisk rådgivning i stedet for at holde møde med os", siger Lise Klindt Lorenzen.

Hun kontaktede Ulla Spaabæk, kredsbestyrelsesmedlem i Sydbank Kreds, som hurtigt sammen med Finansforbundet fik sammensat et kursus, der kunne indfri medlemmernes ønsker og behov.

At bruge stemmen rigtigt

Og kurset i stemmetræning løb af stablen den 22. maj i år med underviser Jette Dahl, der driver virksomheden Stemmeklar. Med baggrund som sangunderviser og kropsterapeut har hun specialiseret sig i at løse problemer med både tale- og sangstemmen.

"Vores stemme er forankret i kroppen. Vi anvender vores muskler, når vi bruger vores stemme. Så lyden af stemmen afhænger af, hvordan vi bruger vores krop og åndedræt", siger Jette Dahl.

Hun peger på, at sang og tale er to sider af samme sag, nemlig hvordan vi anvender vores stemme. Og det gælder både medarbejdere som i Sydbank Direkte Service og erhvervsledere, der gerne vil have hjælp til at formidle deres budskaber.

"Stemmeproblemer kan føre til sygemelding, så det handler om at bruge stemmen godt, så den ikke bliver hæs", siger Jette Dahl. Hun fortsætter:

"Vi vil også gerne have en klar og tydelig stemme, så vores budskab kommer igennem. Hvordan vores stemme lyder, påvirker også, hvordan vi selv har det med at høre vores egen stemme. Der er dæleme mange mennesker, der er kede af lyden af deres egen stemme".

Ifølge Jette Dahl er stemmen et unikt instrument, som man kan anvende på mange forskellige måder. Så man kan hele tiden træne sin stemme til at blive bedre som udtryksmiddel, ganske som man øver sig i at blive en bedre løber. Hun peger på, at der mange gange ikke skal så mange ændringer til for at anvende stemmen bedre.

"Stemmetræning er ikke forbeholdt politikere og tv-speakere. Det er noget, alle mennesker kan få noget ud af", siger Jette Dahl.

Stemmen viser, hvordan du opfatter dig selv

I kurset for Sydbank Kreds' medlemmer arbejdede hun med at give kursusdeltagerne en stærk, tydelig og robust stemme.

"Vi anvendte en række meget håndgribelige øvelser, som for eksempel hvordan vi anvender åndedrættet, når vi taler. Vi arbejdede blandt andet med, hvordan man bedst trækker vejret, når man taler. Hvordan man koordinerer luft og tale. Og hvordan man artikulerer tydeligere", siger Jette Dahl.

Samtidig underviste hun kursusdeltagerne i, hvordan man afspænder musklerne, så man ikke bliver træt i stemmen.

"Vi talte også om, hvorfor man bruger sin stemme, som man gør. Det siger noget om os som personer, når vi taler for hurtigt eller taler for langsomt. Eller hvis vi eksempelvis presser vores stemme ned i et dybere leje for at virke mere autoritær. Alt sammen hænger sammen med, hvordan vi opfatter os selv som personer", siger Jette Dahl.

De fem gode stemmevaner

Hvis du vil have en klar og tydelig stemme, der kan holde til at blive brugt, er her fem gode vaner:

1. Varm stemmen op, før du skal bruge den.

2. Træk vejret helt ned i bunden af brystkassen.

3. Tal med tydelig artikulation.

4. Undgå at rømme dig.

5. Drik masser af vand, så du ikke bliver tør i halsen.

(Kilde: Stemmeklar.dk)