Rådgivning er bedre end et loft over ÅOP

Østre Landsret slog for nylig fast, at det ikke er ulovligt at tilbyde et lån med en årlig omkostning på 759 procent. Det har igen startet diskussionen, om hvorvidt der skal fastsættes et loft over udgifterne på kviklån. Forbrugerrådet Tænk har længe været fortalere for et sådant loft. Finansforbundet tror i stedet på rådgivning som løsningen.

25. feb. 2019

​759,79 procent. Så høj var de årlige omkostninger i procent (ÅOP) på et lån, som lånevirksomheden Turbolån udbetalte i 2016. Retten i Roskilde vurderede det til at være i strid med Kreditaftalelovens § 22, men nu har Østre Landsret fastslået, at det ikke er ulovligt at tilbyde et lån med så høj en ÅOP.

For bedre at beskytte forbrugerne, når de vil låne penge uden for bankerne, går Forbrugerrådet Tænk ind for, at der politisk indføres et loft over ÅOP på 25 procent.

"Vi går ind for et loft over ÅOP, som man har haft gode erfaringer med i udlandet. Men det handler om at finde en balance for, hvad loftet skal ligge på, så det heller ikke bliver så lavt, at ordentlige bankforretninger ikke kan drives", siger Morten Bruun, seniorøkonom i Forbrugerrådet Tænk.

Intet incitament til at kreditvurdere

På trods af gode erfaringer med et loft over ÅOP i udlandet, så har flere forsøg på at gøre det samme herhjemme endnu ikke fundet vej ind i lovgivningen. Blandt andet har SF tidligere forsøgt sig med at få et loft over ÅOP.

"Jeg tror, det er en rygmarvsreaktion – at man ikke vil prisregulere. Og det går vi dybest set heller ikke ind for. Vi mener, at konkurrencen burde kunne klare det selv. Men på nogle særlige markeder så som kviklånsmarkedet, synes vi, at det vil være på plads med et loft", siger Morten Bruun og fortsætter:

"Når virksomhederne kan tage så høje renter, så bliver incitamentet for at kreditvurdere grundigt meget mindre i forhold til, hvad vi ser hos bankerne. Hos dem er renten lavere hvilket betyder, at de i højere grad sikrer, at folk kan betale tilbage".

Kunder skal rådgives

Finansforbundets næstformand Michael Budolfsen mener ikke, at et loft over ÅOP vil løse de problemer, som ses, når særligt unge lokkes til at optage kviklån.

"Om et lovgivningsmæssigt loft over ÅOP er det rigtige instrument kan jeg godt være tvivlende over for, dels fordi der er i stort omfang er tale om lån med meget kort løbetid – og dels fordi det grundlæggende helt praktisk er vanskeligt at sætte tal på, hvad et sådant loft skulle være", siger Michael Budolfsen og fortsætter:

"Sagens kerne er, at alt for mange – især unge – havner i gældsproblemer som følge af, at det er for nemt at optage lån og for svært at gennemskue konsekvenserne. Derfor er det langt mere væsentligt at sikre rimelige rammer omkring virksomhederne på det lånemarked, der skyder op uden for den traditionelle finanssektor og under helt andre vilkår i forhold til at beskytte den enkelte kunde. Det er nødvendigt at sikre en kontrol med virksomhederne og deres produkter – og at de er underlagt et passende og stramt tilsyn, for det er et marked, der er alt for vanskeligt at gennemskue".

Finansforbundets næstformand finder det afgørende, at der foretages en solid og fornuftig kreditvurdering og rådgivning af kunderne i forhold til de enkelte lån, hvilket jo også er et fundamentalt krav i bankerne.

"Det har en årsag, og det bør være et generelt krav ved långivning for at sikre en større bevidsthed om, at det altså koster noget at gældsætte sig -  i sidste ende for kundernes egen skyld", siger Michael Budolfsen.