Positivt at ledelsen tager ansvar

Danske Banks gebyrsag er en ekstrem ærgerlig sag, men det er positivt, at banken har gjort det klart, at det er et ledelsesansvar, og at frontlinjemedarbejderne har passet deres arbejde, siger Finansforbundets formand Kent Petersen.

24. jun. 2019
1 min

​Mandag morgen den 24. juni fyrede Danske Bank sin tidligere topchef Jesper Nielsen, fordi han tidligere var øverste chef for den enhed, der i en periode har solgt investeringsprodukter til kunder, hvor det forventede afkast efter gebyrer vil være mindre end nul-renten på en indlånskonto. Danske Bank meddelte samtidig, at man vil betale det samlede tab i omegnen af 400 millioner kroner tilbage til de cirka 87.000 berørte kunder.

"Det er en ekstremt ærgerlig sag, der handler om et setup omkring bankens produkter, som ikke har været i orden, og som bankens ledelse nu har taget konsekvensen af", siger Finansforbundets formand Kent Petersen.

Han glæder sig over, at banken har meldt klart ud, at det er et ledelsesansvar, at setup'et omkring det konkret produkt ikke har været i orden.

"Banken har også gjort klart, at frontlinjemedarbejderne har passet deres arbejde og selvsagt handlet i god tro, men altså desværre på et grundlag, der i det konkrete tilfælde ikke var godt nok. Det skulle selvfølgelig aldrig være sket, men nu har Danske Bank sendt et klart signal om, at gennemsigtigheden og tilliden er helt afgørende i finansiel virksomhed, og det hilser vi velkomment, for det har alle parter brug for", siger Kent Petersen.

Han understreger, at frontlinjemedarbejderne i Danske Bank – og i alle andre pengeinstitutter - hver dag skal se kunderne i øjnene. Det kan de gøre, fordi de leverer værdi for kunden. Derfor er det naturligvis også en ærgerlig sag, fordi den skubber til den tillidsrelation, som er helt fundamental og som sektoren jo i sidste ende lever af.

"Ingen rådgivere ønsker naturligvis at komme i en situation, hvor der kan stilles spørgsmålstegn ved deres relation til kunden og kundens bedste. Den tillid er helt fundament både for rådgiverne og for sektoren som sådan", siger Finansforbundets formand.