Menu luk

Hun var nødt til at bremse op

Louise Elena Bjørnholdt elsker sit job og kæmper for at rådgive kunderne på den bedst mulige måde. Men det er svært, når tempoet for kundemøder er skruet i vejret.

21. jan 2019
3 min
Af Birgitte Aabo
baa@finansforbundet.dk

​"Godt sagt!" og "Du er modig!"

Der var mange rosende kommentarer fra kollegerne til Louise Elena Bjørnholdt, da hun som tillidsmand lagde svesken på disken ved et seminar for tillidsvalgte i Nordea i efteråret. Her stod privatrådgiveren fra Århus op foran ledelsen og fortalte, at hun føler sig presset til at fokusere på kvantitet frem for kvalitet i sit job.

"Jeg oplever, at presset kommer højere oppe fra. Min egen leder er også under pres, for vi skal nå en masse måltal. Det betyder blandt andet, at kundemøder skal afvikles i et tempo, der gør det fuldstændig umuligt at nå omkring det, den slags møder faktisk kræver", siger hun til Magasinet Finans.

Se sig selv i øjnene

Hun har været færdiguddannet siden 2016 og var før det tilknyttet Nordea i tre år som studerende og erklærer sin store kærlighed til virksomheden:

"Der er ingen andre steder, jeg kunne tænke mig at arbejde, jeg elsker Nordea. Men jeg skal kunne se mig selv i øjnene".

Og det kan være svært med de nuværende krav i banken:

"Det truer målet og meningen med arbejdet, nemlig at skabe værdi for kunden, når jeg bliver tvunget til at skrue tempoet op. Før Nordea har jeg arbejdet med salg og var provisionslønnet, og det har jeg ikke lyst til igen. Jeg er rådgiver og vil ikke registrere alt i Excel-ark bare for at synliggøre det".

Værdier skal udleves

Derfor ser hun med bekymring på, at hendes nuværende job som rådgiver i stadig højere grad ligner det, hun kom fra som sælger.

"Jeg kan kun tale for mig selv, men jeg hører rundtomkring i Nordea, at mange oplever det samme pres. Det er chokerende, at det er så gennemgribende. Vi er nødt til at sige fra for at bevare meningen med jobbet", siger hun og tilføjer, at hun er klar til forandringer og er bevidst om, at de er nødvendige i sektoren.

"Vi er nødt til at favne det digitale og andre forandringer løbende. Men vi skal bevare kernen for at bevare den faglige stolthed. Jeg er helt enig i de værdier, Nordea har formuleret, om "happy people – happy customers", men det er ikke det, vi oplever i hverdagen".

Skruede ned

Selv om Louise Elena Bjørnholdt har sat ord på sin frustration, lettede det ikke arbejdsbyrden, og for nylig blev det for meget.

"Man kan leve med pres i en periode, men når man permanent er i undtagelsestilstand, går det galt. Jeg var nødt til at bremse op, jeg fik et sammenbrud foran min leder, som var meget lydhør og skar ned på mine opgaver. Nu er der lagt en plan for, hvornår jeg forventes at være tilbage på det niveau, jeg kom fra".

Nogle har sagt til hende, at hun er modig, når hun siger tingene, som hun oplever dem:

"Modig, fordi andre er bange for at miste deres job, hvis de siger det, som det er. Men hvis vi ikke går mod strømmen nu, mister vi vores identitet. At være rådgiver handler for mig ikke i første række om regler og processer, det handler om passion".