God debat om Finansforbundets nye situation

Ændringer af navnestruktur i kredsene og en stillingtagen til Finansforbundets nye situationen uden for en hovedorganisation var blandt emnerne, der blev debatteret på Finansforbundets ekstraordinære landsmøde mandag den 8. april på Nyborg Strand.

8. apr. 2019

​I går mandag den 8. april holdt Finansforbundet et ekstraordinært landsmøde i stedet for det ordinære repræsentantskabsmøde.

På dagsordenen var forslag til ændringer af navnestruktur i kredsene og en stillingtagen til Finansforbundets nye situationen uden for en hovedorganisation.

'Vi er trådt ind i ny fase efter efterårets forløb omkring fusionen af FTF og LO og den beslutning, vi traf om ikke at blive en del af det FH, der nu er en realitet. Den nye situation fik vi en god debat med vores bagland omkring", siger Michael Budolfsen, næstformand i Finansforbundet.

"Vi er en overenskomstbærende fagforening med solidt fodfæste i den danske arbejdsmarkedsmodel, og derfor vil vi naturligvis også gerne være en del af en hovedorganisation. Men det er også klart, at den nye situation kræver den rette portion is i maven for at skabe den helt rigtige løsning for os og vores medlemmer. Den proces har vi fået solid opbakning fra baglandet til, så vi kan arbejde fornuftigt videre på et solidt forankret og bredt mandat", fortsætter han.

Ud over hovedorganisationstilhørsforhold behandlede landsmødet blandt andet en ny brandplatform for Finansforbundet og navnestruktur for kredsene, der skal skabe et stærkere, samlet udtryk.

"Vores medlemmer og det finansielle område, de arbejder inden for, forandrer sig hastigt, og vi har brug for at træde klart frem som et samlet, stærkt og udviklende fællesskab. Vi skal fortsat være relevante for alle, der arbejder på det finansielle område for at gøre en forskel for vores medlemmer, og det er naturligvis noget, som i arbejder med hver eneste dag, men som også kræver et stærkt, fælles grundlag og platform at tale ud fra. Det ser vi nu frem til at folde ud og få synliggjort helt konkret", siger Steen Lund Olsen, næstformand for Finansforbundet.