Finansansatte bidrager gerne til opgør med hvidvask

Forslaget om et tæt samarbejde mellem finansvirksomheder og myndighederne, hvor der udveksles data om mistænkelige kunder, bakkes op af Finansforbundet. Juraprofessor Linda Nielsens forslag på hvidvaskkonference om, at finansansatte laver en omvendt whistleblower og sender ideer til Finans Danmarks Hvidvask Task Force er også en fremragende ide, mener næstformand Michael Budolfsen.

2. sep. 2019

​Mange medlemmer af Finansforbundet arbejder med forebyggelse og bekæmpelse af hvidvask, og derfor er det oplagt at høre dem om, hvordan man mere effektivt end i dag kan hindre kriminelle i at hvidvaske penge gennem pengeinstitutterne, lyder det fra Finansforbundets næstformand Michael Budolfsen. Hen replicerer på et indlæg fra juraprofessor Linda Nielsen, der på en hvidvaskkonference onsdag den 28. august, som formand for Finans Danmarks Hvidvask Task Force, efterlyste ideer fra finansansatte.

"Lav en omvendt whistleblower. Send mig gerne nogle gode idéer til, hvordan vi kan gøre tingene bedre", sagde hun henvendt til sektorens godt 40.000 medarbejdere.

"Det er en fremragende idé. Som den organisation, der repræsenterer medarbejderne i sektoren, bidrager vi gerne til Task Forcens opgaver med den viden, vi har om hvidvask på blandt andet nordisk og europæisk plan, og det er også muligt for Linda Nielsen gennem Finansforbundet at få kontakt til de faglige repræsentanter i virksomhederne for at få input fra medarbejderne tæt på hvidvaskproblematikken", siger Michael Budolfsen til Nyhedsbrevet Finans.

Tættere samarbejde mellem virksomheder og myndigheder

På Finans Danmarks hvidvaskkonference lancerede den nedsatte Task Force et forslag om – efter britisk forbillede – at etablere en fælles efterretningsenhed mod hvidvask og terrorfinansiering (FEHT) med repræsentanter fra finansvirksomheder, politimyndigheder og skattemyndigheder.

Tanken er, at pengeinstitutter og myndigheder i et særligt fortroligt forum får adgang til at dele informationer om navngivne virksomheder og personer med mistænkelig økonomisk adfærd. Det vil gøre det sværere for kriminelle, som er blevet afvist i en bank at flytte deres aktiviteter til en anden bank, og det vil gøre det muligt at opklare flere hvidvasksager, lød det på konferencen fra juridisk direktør i Finans Danmark Kjeld Gosvig Jensen.

I Storbritannien etablerede man i 2015 Joint Money Laundering Intelligence Task Force (JMLIT). Enheden som består af medlemmer fra finansvirksomheder og politi- og skattemyndigheder  mødes i et fortroligt rum med streng adgangskontrol, omhyggelig overvejelse af personfølsomme oplysninger og høje dokumentationskrav.
Rob Trafford, Deputy Threat Lead for offentlige-private partnerskaber hos National Economic Crime Center i Storbritannien, fortalte de 150 deltagere på hvidvaskkonferencen, om arbejdet i JMLIT. Resultaterne har indtil videre ført til 150 anholdelser i 650 sager, lukning af mere end 2.000 konti og beslaglæggelse af mere end 35 millioner pund (290 millioner kroner).

Michael Budolfsen hilser forslaget om en etablering af et lignende samarbejde i Danmark velkomment.

"Vi har længe opfordret til at politikere og sektor sammen må løse hvidvaskproblemet. Her er det værd at bemærke, at sektoren kommer med et godt og konstruktivt initiativ om en fælles efterretningsenhed mod hvidvask og terrorfinansiering. Men selvfølgelig skal man først vurdere, at en sådan enhed ikke er i strid med reglerne om persondata og den enkeltes retssikkerhed", siger næstformanden for Finansforbundet.

Læs mere om Finans Danmarks forslag om FEHT her.