Det er vigtigt at turde vise, hvem man er

”Jeg har ofte overvejet, om jeg skulle fortælle om min homoseksualitet”, siger Kim Larsen, kommunikations- og marketingdirektør i Danske Bank, der fortæller om sine erfaringer som LGBT’er ved et fyraftensmøde i Finansforbundet.

14. okt. 2019

​Sige det eller lade være? Kim Larsen har mange gange tidligere i sit liv stået i overvejelsen, når han eksempelvis talte med nye kolleger, og de kom ind på noget mere privat.

"De fleste har nok ikke de store overvejelser, når de fortæller noget almindeligt fra deres privatliv, hvor de omtaler deres kæreste eller ægtefælle og børn. Når jeg tilsvarende fortæller noget fra mit privatliv, fortæller jeg samtidig, at jeg er homoseksuel. Det kan give overvejelser om, hvorvidt det rager andre og nervøsitet for, hvordan de vil reagere."

Kim Larsen har aldrig oplevet at blive diskrimineret, men han har oplevet, at der er opstået akavede situationer. Da han tidligere arbejdede som journalist, udbrød en kvindelig kollega - formentlig i misforstået forsøg på at udvise tolerance:
"Ej, hvor fedt, så kan vi drikke te og tisse sammen."

Springe ud hver dag

Alene det, at han ofte har haft overvejelsen om, hvorvidt han skulle være ærlig – især som yngre, han er blevet stadig mere ligeglad – ser han som en indikation på, at det er nødvendigt at være opmærksom på, at alle skal kunne stå ved sig selv uden betænkeligheder, også på arbejde. For han ved, at det er en oplevelse, mange andre LGBT'er deler.

"Det kan føles lidt som at springe ud hver dag, at det hele tiden skal op til overvejelse, om man kan sige det eller ikke. At gå og undertrykke dele af sig selv, kan føre til både stress og sygdom".

Langt træk

Kim Larsen håber at være med til at sikre, at ingen skal være bange for at stikke ud fra normen, ved at fortælle om sine egne oplevelser på et fyraftensmøde i Finansforbundet torsdag den 7. november om det at være LGBT'er – det vil sige lesbisk, bøsse, biseksuel eller transperson – i den finansielle sektor.

"Der er mange grunde til, at jeg synes det her er vigtigt. Det er vigtigt, både for samfund og virksomheder, at vi har en kultur, der værdsætter forskellighed som en styrke, der skaber bedre resultater og giver adgang til mere talent - og det er vigtigt for det enkelte individ".

Han oplever ikke, at den finansielle sektor har særlige problemer i forhold til LGBT, men tror, det er nødvendigt at have fokus på det i mange år fremadrettet – både i sektoren og samfundet som sådan.

"Det kan sammenlignes med ligestilling mellem kvinder og mænd. Det er heller ikke noget, der kan fikses på få år, det er det lange træk".

Læs mere om fyraftensmødet og tilmeld dig det her.