København rykker som grønt finanscentrum

København placeres som verdens næstbedste grønne finanscentrum, både hvad angår dybde og kvalitet på ”The Global Green Finance Index”, der er lavet af NGO'en Finance Watch i samarbejde med den kommercielle tænketank Z/Yen.

1. okt. 2018
Det går tilsyneladende kun én vej for Københavns ry som grønt finansielt centrum - fremad.

Det er konklusionen i seneste udgave af "The Global Green Finance Index", der bygger på en survey af branchefolks mening om hvor udbuddet af grønne finansielle produkter er størst og af bedst kvalitet. Eksempelvis reelt grønne obligationer eller reelt grønne virksomheder på børsen.

Indekset så første gang dagens lys for et halvt år siden, og allerede dengang var København rigtig fint placeret - både hvad angik udbud og kvalitet. Men det er gået fremad siden da.

"København konsoliderer sin position indenfor grøn finans. Den rykker fra nummer tre til nummer to indenfor dybde og fra nummer ni til nummer to indenfor kvalitet. Dybden ser på i hvor høj grad bæredygtig finans har gennemtrængt de finansielle systemer - med andre ord hvor mainstream grøn finans er blevet", forklarer Greg Ford, seniorrådgiver i Finance Watch.
Amsterdam indtager 1. pladsen inden for dybde, mens London er bedst inden for kvalitet på indekxet, der omfatter 59 finanscentre over hele verden
Læs mere om The Global Green Finance Index her.

Forventer øget grøn performance af København

"Kvalitetsmålingen ser på rækkevidden af finansielle grønne services, som er tilgængeligt i et center, og hvor godt disse services opfattes af kunderne. At blive anset som nummer to eller tre i verden indenfor grøn finans er noget af en bedrift", understreger han.

Og branchekollegerne ude i verden - for at undgå bias frasorteres nemlig svar om folks egen by - forventer, at deres danske kolleger ikke har tænkt sig at hvile på laurbærrene.

"Hvis vi ser fremad, mener 80 procent af respondenterne at Københavns performance indenfor grøn finans vil øges eller øges væsentligt i fremtiden", siger Greg Ford.

Det vil også være en dum idé at læne sig tilbage. For hvor overraskende det end kan synes, er flere smogramte kinesiske finanscentre som Shanghai og Shenzhen godt placeret i indekset.

"Der er ingen plads til selvtilfredshed. Kinesiske centre er i hælene på europæiske centre for at snuppe en bid af dette nyt multi-milliard-dollar-marked, så København må spille på alle sine strenge", advarer seniorrådgiveren.

Investeringer i vindenergi har stor betydning

Ford påpeger, at indekset ikke forsøger at forklare, hvorfor byerne opnår den placering i indekset, de får:

"Men det ville være overraskende hvis Københavns mål om at være CO2-neutral i 2025 og landets lange historie med at støtte vindenergiinvesteringer både hjemme og i udlandet ikke havde nogen positiv indvirkning på dets ry som grønt finansmidtpunkt".

Andre mindre finansielle centre som Luxembourg, Casablanca og Montréal er også ved at opbygge sig et godt ry som grønne finansielle centre, konkluderer indekset i sin halvårlige rapport. Til dels på bekostning af velkendte økonomiske mastodonter som New York, London og Paris, hvor lugten af investeringer i fossile brændstoffer hænger ved.

Finance Watch er stiftet af over 50 medlemsorganisationer, herunder NFU (Nordic Financial Unions), som Finansforbundet er en del af. NGO'en opfordrer også danske branchefolk med baggrund i grøn finans, der har kendskab til flere finansielle centre, til at udfylde surveyen der er tilgængelig på hjemmesiden her.