De unge skal lære fra sig

Almindeligvis er det erfarne, der er mentorer for yngre. Men i digitale sammenhænge giver det god mening at vende trafikken og lade unge nyansatte være læremestre for modne kolleger. ”Hvis vi en dag om måneden lod de 25-årige være chefer, ville der ske ting og sager rundtomkring”, mener Mads Svaneklink fra konsulentfirmaet Analog.

19. mar. 2018

​"Det kan jeg lære dig".

Der skal en vis portion selvsikkerhed til for at give sin chef og andre mere erfarne medarbejdere et tilbud om læring, når man er ny i en virksomhed. Men det er, præcis hvad Mads Svaneklink mener, at mange flere unge, som er rundet af den digitale verden, burde gøre – også i finanssektoren.

Selv er han 36 år og partner i konsulentvirksomheden Analog, hvor han blandt andet underviser højtuddannede i anvendelse af nye arbejdsværktøjer og metoder. Og mange af dem har meget svært ved det digitale:

"Når de sidder i samme stilling i mange år, hænger de fast i det gamle og nægter at skifte til nye løsninger eller kender ikke til dem. De unge kommer sprængfyldt med ny viden og bliver chokerede over, hvor udigitalt det hele er selv i store virksomheder, og de skal turde sige det højt og lære fra sig", siger Mads Svaneklink.
Han medgiver, at det "er lidt eksotisk at sige chefen imod og fortælle ham, hvordan tingene virkelig hænger sammen, som 25-årig. Men vi har herhjemme en stolt tradition for at kunne og turde sige vores mening – også over for cheferne. Det er, hvad vi har brug for, hvis vi vil fornyelse".

25-årige til magten

Mads Svaneklink synes i det hele taget, at de unge skal have mere plads:

"Hvis vi en dag om måneden lod de 25-årige være chefer, ville der ske ting og sager rundtomkring. Tænk på, at mange af de nye digitale virksomheder har kunnet give det hele et skub – blandt andet fintechvirksomheder – fordi de bygger op fra bunden. De tager ikke alle mulige hensyn til det eksisterende, og det er en stor fordel".

Derfor opfordrer han unge nyuddannede til selv at tage initiativet til at være mentorer for mere erfarne kolleger:

"Se højt og flot på din position, og søg anerkendelse og respekt for den digitale viden, du har som digital indfødt. Find gode eksempler, og forklar, hvorfor det eksempelvis er en god forretningscase, der tilfører værdi, at droppe en licens, ændre arbejdsgang eller noget andet konkret. Eller hold en kollegacafe en eftermiddag for interesserede, og lær fra dig".

Selv om det kan være grænseoverskridende for unge nyansatte at tage sådanne initiativer, er Mads Svaneklink sikker i sin sag: Der er brug for det rundtomkring i virksomhederne.

"Omvendt mentorship kan hjælpe medarbejdere, der føler sig kørt over og sat af i forhold til det digitale. Specielt hvis de skal skifte job, bliver det et stort problem, så de erfarne medarbejdere bør tage imod tilbuddet".

Stivner digitalt

At det kan være lidt op ad bakke at komme igennem med budskabet, kender han selv alt til:

"Nogle gange, når jeg prøver at lære en gruppe medarbejdere noget nyt, nægter de og mener ikke, at det er noget, de kan bruge til noget".

Aldersgrænsen for, hvornår man stivner digitalt, kan være alle steder mellem 35 og 55 år, er konsulentens erfaring.

Under alle omstændigheder lærer yngre markant hurtigere på det digitale felt, siger han:

"Det, jeg underviser unge i på to en halv time, er 40 plus-alderen seks timer om at tilegne sig – de har ikke på samme måde en viden med sig, der ligger på rygraden. Så brug den viden, de unge kommer med".