510 finansansatte mistede deres job i 2017

Nordea og Danske Bank førte an med afskedigelser sidste år, viser en opgørelse baseret på tillidsmænds indberetninger til Finansforbundet. Forbundets næstformand Steen Lund Olsen advarer virksomhederne om at skille sig af med medarbejdere nu, som de om kort tid kan komme til at mangle, når opsvinget slår mere igennem.

8. jan. 2018

​(Artiklen er opdateret kl. 10.16 på grund af fejl i antal afskedigelser i Bluegarden)

Antallet af afskedigede finansfolk faldt drastisk fra cirka 1.200 i 2016 til 510 i 2017, viser den opgørelse, som Finansforbundet udarbejder på baggrund af indberetninger fra tillidsmænd.

Over 40 procent af afskedigelserne skete i Nordea (121), Danske Bank (81).

Finansforbundets næstformand Steen Lund Olsen glæder sig over tendensen med færre afskedigelser, men ærgrer sig samtidig over at mange virksomheder fortsat svinger sparekniven over medarbejderne.

"2016-regnskaberne og halvårsregnskaberne for 2017 viser, at pengeinstitutterne generelt har gode tider. Med udsigt til fortsat økonomisk opsving og faldende ledighed bør virksomhederne passe på med at skille sig af med medarbejdere, som de måske om kort tid kan få brug for. Det gælder især på it-området men også i andre jobfunktioner", siger Steen Lund Olsen til Nyhedsbrevet Finans.

Han opfordrer til, at virksomhederne i endnu højere grad bruger ressourcer på at udvikle kompetencerne hos de medarbejdere, hvis job trues af digitalisering.

De seneste fire år har over 3.300 finansansatte mistet deres job, viser Finansforbundets opgørelse. Forklaringen på det høje tal i 2016 var, at Danske Bank og Nykredit gennemførte store fyringsrunder. I 2015 mistede 709 finansansatte jobbet og i 2014 var antallet 966.