Vi skal se mulighederne i det nye

Digitalisering handler ikke alene om automatisering og afvikling men også om udviklingen af nye services, nye kunder og nye job. Og så skal der skrues op for indsatsen for at styrke medlemmernes kompetencer, lød det i den mundtlige beretning fra formandskabet på Finansforbundets landsmøde.

25. sep. 2017
6 min

​"Ting forandrer sig. De fællesskaber, vi tror er normale, bliver nødt til at rykke sig, fordi verden forandrer sig, og det får betydning for den måde, vores samfund og dermed arbejdsmarkedet og medlemmerne udvikler sig på."

Det var nogle af de indledende ord fra Finansforbundets formand Kent Petersen, da han åbnede Finansforbundets Landsmøde i Nyborg tirsdag den 26. september.

Digitaliseringen og den teknologisk udvikling er en gamechanger for den finansielle sektor og for en stor del af de cirka 51.500 medlemmer, Finansforbundet har. Og i sin den mundtlige beretning slog forbundsformand Kent Petersen til lyd for en nysgerrig attitude til forandringerne.

"Vi skal ikke kigge ukritisk fremad, men vi skal først og fremmest se mulighederne i det nye – og vi skal turde gribe dem. Jeg kan godt forstå bekymringerne. For der sker noget med de funktioner og jobs, vi kender. Jeg kan godt forstå bekymringerne om, hvad vi egentlig skal lave alle sammen – hvad vi skal leve af, når nu robotterne kommer og overtager det hele. Den bekymring hænger jo tæt sammen med det billede, vi har oplevet de senere år, hvor ny teknologi, automatisering og besparelser er blevet tre sider af samme sag", sagde Kent Petersen til de 207 delegerede.

Han mener ikke, at den tilgang til digitalisering holder.

"Selvfølgelig er der funktioner, der forsvinder eller kan løses af robotter eller kunstig intelligens både nu og i fremtiden. Men vi skal insistere på, at digitalisering ikke alene er automatisering og afvikling", sagde formanden og henviste blandt andet til, at der også udvikles nye virksomheder og nye arbejdspladser, hvilket Copenhagen FinTech – som Finansforbundet har været medstifter af – er et eksempel på.

Indsatsen for at skabe nye job er sammen med rammerne for fremtidens overenskomster, mindsettet om Worklife Investment og kompetenceudvikling samt holdbarheden i arbejdslivet for den enkelte de rammer, Finansforbundet skal koncentrere indsatsen for medlemmerne i de kommende tre år, mener Kent Petersen.

"I forhold til vores overenskomster skal vi turde at tage den nye virkelighed op. Måske skal vi gøre op med nogle af de grundlæggende restriktioner i bytteforholdet på arbejdskraften. Måske skal vi turde løsne nogle af de rammer, der måske virker mere snærende end tryghedsskabende? Måske kræver det grænseoverskridende aftaler omkring løn og pension", sagde han fra landsmødets talerstol.

Partnerskaber med virksomheder

Kompetenceudvikling er ekstremt vigtigt for medlemmer, og derfor skal forbundet have flere partnerskaber med virksomhederne i lighed med det samarbejde, man har med Middelfart Sparekasse, hvor alle medarbejdere har haft mulighed for at få afklaret deres kompetencer.

"Vores mål er krystalklart – vores medlemmer skal lykkes i deres arbejdsliv på den måde, der er rigtig for den enkelte, og det skal vi understøtte som fagforening. Og i den indsats skal vi indgå alle de partnerskaber og samarbejder, der er nødvendige for at nå det mål og som kan skabe den værdi, der er nødvendig for det enkelte medlem", sagde Kent Petersen.

Offensiv tilgang til digitalisering

I sin del af beretningen efterlyste Finansforbundets næstformand Michael Budolfsen en mere offensiv tankegang til digitalisering hos ledelserne i sektoren.

"Teknologien kan bruges til at gøre livet bedre for mennesker. Det er jo egentlig det, den er skabt af mennesker for at gøre. Når man ser ind på det finansielle område, kan man godt få det modsatte indtryk engang imellem. Nemlig at menneskerne – både kunderne og medarbejderne – næsten alene er et element i et maskineri, som blot skal generere aktionærudbytte", sagde han og argumenterede for, at hvis ikke vi investerer i mennesker og langsigtet værdiskabelse, er der ingen bæredygtig forretning i det lange løb.

"Vi skal tage udviklingen til os – og vi skal drive den. Vi skal gribe de muligheder, den giver – og vi skal insistere på at skabe værdi. Ikke blot afkast. Kernen i den indstilling handler om bæredygtighed og den handler om mennesker", understregede Michael Budolfsen.

"Vi har vel den højeste grad af digitalisering i nogen sektor i Danmark. Vi har en loyal, superkompetent og højproduktiv medarbejderstab. Vi har masser af kapital – og studier på CBS viser klart, at vi har unik mulighed for at eksportere vores ledelsesmodel. Se eksempelvis hvordan Handelsbanken har succes med at drive nordisk bank i England. Hvorfor er det så lige, at vi kun anvender digitalisering til effektivisering og afvikling? Hvorfor er det, at vi ikke satser massivt på nye services, nye kunder, nye markeder", spurgte Michael Budolfsen ud i landsmødesalen.

Han mener, det er helt nødvendigt, at virksomhederne reinvesterer kapital og har ambitioner om andet end at skære omkostningerne. At virksomhederne ser medarbejdernes kompetencer som et aktiv, og udnytter det potentielle, der allerede ligger her i forvejen.

"Der er brug for, at styrke digitaliseringsniveauet og -bevidstheden – både i vores sektor og i samfundet – også med henblik på toplinjen. Der er brug for, at vi bruger den ballast, vi har i vores arbejdsmarkedsmodel, til en konkurrencefordel i en sektor, der ikke kun bliver mere international, men også står overfor stor potentiel konkurrence udefra – ikke mindst fra nogle af tech-giganterne Apple, Google, Amazon og Facebook", sagde Michael Budolfsen.

Samarbejde om trivsel og kompetenceudvikling

Finansforbundets næstformand Solveig Ørteby kom i sin del af den mundtlige beretning ind på, at det de senere år er lykkedes at etablere et samarbejde med FA (Finanssektorens Arbejdsgiverforening) om den betydning, medarbejdernes trivsel har for bundlinjen.

"At komme i mål omkring trivslen er et langt og sejt træk. Oven på finanskrisen startede vi mildt sagt et godt stykke under nul. Ikke nok med at medarbejderne skulle dukke nakken på sektorens vegne ved middagsbordene – de var rigtigt hårdt ramt på trivslen", sagde hun med henvisning til forbundets trivselsmålinger, der blandt andet viser, at mange døjer med alvorlige stress-symptomer.

I forhold til kompetenceudvikling er der de seneste år også sket et nybrud, hvor arbejdsgiverne og Finansforbundet i de seneste overenskomstforhandlinger er enedes om at etablere en pulje med millioner af kroner til medarbejdernes kompetenceudvikling.

"Finanskompetencepuljen er et helt rigtigt skridt. Vi er fælles om at løfte medarbejderne. Både til det nuværende job. Og til det næste.  Vi har fået gang i en lang række individuelle forløb, og vi kan konstatere, at efterspørgslen er der. 4.700 medlemmer – og 86 virksomhedsprojekter - har ansøgt om at være med, og der er nu kommet endnu mere kød på de tilbud, der er på hylderne. Vi skal arbejde med at styrke tilbuddene", lød det fra Solveig Ørteby.

Også Finansforbundets Worklife Investment-projekt, der gratis hjælper medlemmerne til at blive bevidste om, hvad de vil med deres arbejdsliv, nyder stor interesse. 10.200 medlemmer har brugt Worklife Investment-universet. Og tæt på 2.500 har haft en konkret samtale med en af forbundets karriererådgivere.

"Uddannelse er ikke længere noget, man får overstået i sine 20'ere og så ellers går i gang med at arbejde med. Udviklingen går så stærkt, at hele systemet er nødt til at komme højere op i gear for at følge med. Uddannelse er for hele livet", understregede Solveig Ørteby.