Tech-universitet uddanner Danske Bank-talenter

Det næste år skal Signe Storgaard Sørensen og 14 andre talenter fra Danske Bank udfordre sig selv og banken på digital disruption. Det sker som led i talentprogrammet Drive Digital Disruption, som banken udbyder i samarbejde med det nye nordiske uddannelsessted SingularityU Denmark.

13. mar. 2017

​En nedlagt garage på Nørrebro med titlen "Dare2Mansion", nogle stole og borde, en portion legoklodser til at bygge fremtidens bank og en introduktion til en fremtid med eksponentiel teknologi og en øvelse om problemløsning. Det var nogle af de vitale ingredienser i SingularityU Denmarks kick-off-arrangement tirsdag den 7. marts for 15 talenter fra Danske Bank, som var udvalgt til at deltage i talentprogrammet Drive Digital Disruption.

Talentprogrammet er et resultat af et nyt partnerskab mellem Danske Bank og SingularityU Denmark, som er den nordiske pendant til den amerikanske tænketank og tech-universitet Singularity University. 30-årige Signe Storgaard Sørensen, som til daglig arbejder med udviklingsprojekter på tværs af Group Operations i Danske Bank, var en af de udvalgte til talentprogrammet, og hun fik nogle konkrete værktøjer med fra dagens kick-off-arrangement.

"Det jeg tog med var, at det er vigtigt at blive i problemet i længere tid, og det kan vi blive meget bedre til, så det, synes jeg, var dejligt at få sat fokus på. Tesen er, at har du ikke forstået problemet til bunds, inden du går i gang med at løse det, så ender du med en løsning, som egentlig ikke løser det reelle problem", siger Signe Storgaard Sørensen, Head of Development and Central Projects, Group Operations i Danske Bank og uddyber:

"I Group Operations er vi rigtig gode til hele tiden at lave småjusteringer i organisationen, så vi hele tiden forbedrer os. I talentprogrammet blev vi introduceret for 10 X, som er en eksponentiel tankegang om, at en løsning bliver 10 gange bedre ved at vende tingene på hovedet og gøre det på en helt anden måde. Det har fået mig til at tænke, at vi i Operations skulle prøve at tage nogle processer ud og tænke dem anderledes og måske vende dem helt på hovedet, samtidig med at vi fortsat forbedrer og justerer processer, fordi det også er en del af at være en god operations-forretning."

Ny viden skal forankres i banken

Kris Østergaard og Laila Pawlak, som står i spidsen for SingularityU Denmark, underviser på talentprogrammet Drive Digital Disruption, som kører for andet år i træk. Sidste år drev Kris Østergaard og Laila Pawlak det under navnet "Dare2Mansion", mens det i år sker i regi under SingularityU Denmark. '

Indholdet i programmet er stort set det samme. En dags kick-off-arrangement, tre dages brain boost camp et hemmeligt sted, et besøg til Silicon Valley og områdets startup virksomheder og et afslutningsprojekt, hvor deltagerne skal prøve kræfter med selv at være startup virksomhed og efterfølgende sælge det overfor ledelsen i banken.

Et nyt tiltag er at inddrage talenternes ledere på kick-off-dagen for at give dem en forståelse og indblik i de tendenser, som banken står over for, og måske også en større forståelse for de ændringer, som talenterne - efter et år i talentprogrammet – ønsker at bringe ind i banken. Og den del er Signe Storgaard Sørensen meget optaget af.

"Jeg snakker pt med min leder om, hvor vi kan sørge for, at jeg giver mest mulig tilbage til organisationen. Så talentprogrammet ikke kun bliver personlig læring med giver værdi til hele organisationen. Udviklingen sker så hurtigt nu, og jeg håber, at jeg kan hjælpe vores organisation med at få brugt de nye teknologier og finde ud af, hvilke processer som er egnet til digitalisering", siger hun og fortsætter:

"På kick-off-dagen fik vi et indblik i, hvor hurtig teknologien og sektoren flytter sig i disse år. Det gav os en større forståelse for, hvor afgørende det bliver, at vi som bank formår at speede processerne op, når vi skal implementere ny teknologi og løsninger, så banken i fremtiden også er konkurrencedygtig i et marked med alle mulige andre spillere, som arbejder på at tage små bidder af alt det, vi er gode til."

Fakta om SingularityU Denmark

SingularityU Denmark er den nordiske pendant til den amerikansk tænketank og tech-universitet Singularity University, som blev etableret i Silicon Valley i 2008, og regnes blandt verdens førende inden for eksponentielle teknologier som blandt andet kunstig intelligens og robotter.

Den amerikanske uddannelsesinstitution har uddannet tusindvis af ledere om teknologiens accelererende udvikling og konsekvenserne for både samfund og virksomheder, og det er også tanken med SingularityU Denmark, som åbnede i år og skal dække hele Norden.

Danske Bank indgik 1. januar 2017 et partnerskab med SingularityU Denmark, som giver banken adgang til det nye nordiske uddannelsessted og en 5.000 m2 stor innovationshub i København, som banken kan bruge til at udvikle og afholde konferencer, topmøder og diverse uddannelsesaktiviteter.