Menu luk

Spar Nord tester AI i egen inkubator

I samarbejde med 21 specialestuderende tester banken forskellige teknologier alt fra virtual reality og kunstig intelligens til brug af interfaces som Google Home og Amazons digitale assistent, Alexa.

21. maj 2017
2 min
Af Berit Villadsen
bv@finansforbundet.dk

​Spar Nord eksperimenterer inhouse med forskellige teknologier, hvor kunstig intelligens er en af dem. Ifølge bankens innovationschef, Kim Østergaard, lancerede Spar Nord i februar en innovationsinkubator, hvor den i samarbejde med 21 specialestuderende tester forskellige teknologier alt fra virtual reality og kunstig intelligens til brug af interfaces som Google Home og Amazons digitale assistent, Alexa.

"Vi kigger ind i forskellige teknologier for at se, hvordan de fremadrettet kan påvirke vores hverdag. Vi har for eksempel nogle studerende, der arbejder med, hvordan vi med data kan forudsige ting og automatisere typiske rådgivningsopgaver. Jeg tror dog ikke, at teknologien overtager alle rådgivningsopgaver i den nærmeste fremtid. Til gengæld er jeg overbevist om, at vi i løbet af ganske få år vil se bankkunder interagere med deres banker på helt nye måder, blandt andet gennem robotter og virtual reality", siger Kim Østergaard og uddyber:

"De fleste kunder foretrækker dog stadig at snakke med et levende menneske frem for en robot, når de skal rådgives om produkter som eksempelvis kreditforeningslån. Jeg tror, at det hænger sammen med produktets kompleksitet og produktets tilgængelighed kombineret med brugernes teknologiske modenhed. Her er der blandt andet stor forskel i den adfærd, vi ser hos de såkaldte millennials, sammenholdt med den ældre generation. Det er også derfor, at vi har vores inkubator. Det er for at entrere med nogen, som tør udfordre de nye teknologier, og for at finde ud af, hvordan vi kan bruge dem i banken og dermed sikre kunderne en god bankoplevelse også i fremtiden".