Rigtigt at styrke cybersikkerhed

Finans Danmark præsenterer i dag tirsdag den 21. november otte konkrete forslag til en styrket cybersikkerhed i Danmark, og det er både fornuftigt og nødvendigt, mener Finansforbundets formand.

20. nov. 2017

​"Vores hverdag og praktisk talt alle elementer i den bliver i stadig mere digital, og jeg tror, at det er de færreste, der egentlig har overblik over de konsekvenser, det har. Derfor er det helt rigtigt og helt nødvendigt med en national og europæisk indsats omkring sikkerheden for hele vores digitale liv", siger Kent Petersen, formand for Finansforbundet.

De otte initiativer indeholder blandt andet at it-sikkerhed skal indtænkes i visionen for det digitale Danmark, central proaktiv rådgivning af virksomheder gennem øget datadeling, en fælles politiindsats og et stærkere europæisk samarbejde om cybersikkerhed.

"Digitaliseringen fylder enormt og giver enormt mange muligheder, men under det skal der naturligvis ligge et sikkerhedsnet for den enkelte borgers og virksomheds data. Kravene til det sikkerhedsnet er enormt høje – og de bliver kun højere og mere komplekse. Derfor er det også helt rigtigt og nødvendigt med en indsats på flere planer – og som favner både informations, lovgivning og selve de og konkrete it-strukturer. Det handler jo både om, at vi bliver og mere bevidste digitale brugere og borgere, men det handler også om, at der er en fundamental ramme omkring vores digitale sikkerhed", siger Kent Petersen.

Læs Finans Danmarks udspil om cybersikkerhed her.