Millioner fra bankerne skal styrke finansiel forskning

Finans Danmark støtter det nye ”Danish Finance Institute” med op mod 100 millioner kroner over de næste 10 år. Brancheorganisationens direktør Ulrik Nødgaard håber på, at projektet vil tiltrække eliteforskere til landet, så den finansielle forskning styrkes.

28. aug. 2017
2 min

​Der lød en stor tak til Finans Danmarks medlemmer fra uddannelses- og forskningsminister Søren Pind (V), da han tirsdag den 22. august på Copenhagen Business School lancerede "Danish Finance Institute". Takket lød for de op mod 100 millioner kroner, som Finans Danmark finansierer initiativet med over de næste 10 år. Pengene skal gå til ekstra løn, der kan tiltrække eliteforskere til de danske universiteter, samt til at belønne danskansatte forskere, der får offentliggjort forskning i verdens førende tidsskrifter. Adm. direktør i Finans Danmark, Ulrik Nødgaard, håber på, at det kan styrke den finansielle forskning herhjemme.

"Formålet med det her initiativ er helt entydigt at løfte kvaliteten af den finansielle forskning. Det er ikke et udtryk for, at der er problemer med forskningen som udgangspunkt, men det er et spørgsmål om at sætte endnu højere ambitioner, at tiltrække de bedste forskere og dermed få en forskning i europæisk topklasse," siger Ulrik Nødgaard og tilføjer:

"I finansindustrien er vi helt afhængige af et stærkt vidensmiljø. Både at der er en stærk forskning, men også at der kommer dygtige nyuddannede folk ud fra blandt andet CBS, der har de rette kompetencer," siger direktøren.

Bankpenge skal kun være bonus

Det nye institut er ikke et fysisk institut, men skal i stedet fungere som en støtte til den finansielle forskning på Syddansk Universitet, CBS, Københavns Universitet og Aarhus Universitet. Ulrik Nødgaard fastslår også, at det netop er en bonus, så universiteterne kan matche udenlandske lønninger, og at bankernes penge derfor ikke skal bruges til grundfinansieringen af forskningen.

"Vi har været meget opmærksomme på, at den konstruktion, som vi nu har finansieret, er en som løfter forskningen, og dermed ikke kommer til at grundfinansiere det, der foregår på CBS. Vi har en klar interesse i at have de skarpeste hoveder her i landet, så vi kan få skabt et stærkt vidensmiljø. Vi arbejder sammen med Finansforbundet om at gøre København til et finansielt centrum, og det er klart, at hvis vi skal have en stærk position på den front, så skal vi også have stærke vidensinstitutioner på området," siger Ulrik Nødgaard.

Selvom bankerne finansierer instituttet, og flere af Finans Danmarks medlemmer får plads i bestyrelsen, får de ikke indflydelse på, hvem der skal modtage støtte. Noget de heller ikke vil blande sig i, hvilket Ulrik Nødgaard understregede til lanceringen. Den opgave går til instituttets videnskabelige råd, der har professor Tim Bollerslev fra Duke University i spidsen. Rådet skal tage stilling til ansøgninger om penge til topforskere, som de danske universiteter ønsker at trække til landet.

Den første ansættelse med penge fra Danish Finance Institute har allerede set dagens lys. Det er CBS, der har været i stand til at hente Peter Feldhütter ind som ny professor i finansiering. Han kommer fra London Business School, hvor han de sidste seks år har været ansat som forsker og underviser.