Medlemmerne skal lykkes i deres arbejdsliv

Når 200 delegerede mødes til Finansforbundets landsmøde i Nyborg den 26. september, er det med en dagsorden, der handler om at få lagt den politiske kurs for de kommende tre år – og om at blive endnu bedre til at få medlemmerne til at lykkes i deres arbejdsliv.

18. sep. 2017

​Hvad er det for en politisk dagsorden, vi gerne vil lægge op til, at der skal være på direktionsgangen eller i bestyrelseslokalet eller i samfundet for den sags skyld? spørger formanden for Finansforbundet, Kent Petersen, forud for forbundets landsmøde i dagene 26.-29. september på Nyborg Strand. Han leverer også svaret:

"Det er blandt andet det, vi skal diskutere på landsmødet, for det er her, vi lægger den overordnede politiske kurs for de næste tre år, og der er store diskussioner at tage fat på særligt omkring de voldsomme forandringer, vi kan se i vores sektor. Vi har sat os som mål, at vores medlemmer skal lykkes i deres arbejdsliv på den måde, der er rigtig for den enkelte – og det skal være holdbart, så man både mentalt og helbredsmæssigt kan holde til arbejdet i hele sit arbejdsliv", siger Kent Petersen, der regner med, at landsmødet kommer frem til initiativer, der understøtter medlemmerne i det, der skal til for at lykkes.

På det finansielle arbejdsmarked er en helt central udfordring, at arbejdet hele tiden bliver mere intensiveret og teknologiseret. Det kræver noget af medarbejderne – og derfor kræver det også noget af fagforeningen.

"Effektivitetskravene er stigende, og både vores sektor og den enkeltes arbejde forandrer sig. Så den balancegang mellem både at have travlt og så også at skulle tilegne sig nogle nye kompetencer, der gør, at man er attraktiv på arbejdsmarkedet, er en af de kæmpe store udfordringer, vi står over for", siger Kent Petersen og understreger, at der er en digital dagsorden, der puster til selve fundamentet i vores faglighed og typer af job.

"Når vi går så meget op i medarbejdernes kompetencer, er det, fordi det er helt afgørende for den enkelte, og det har vi som fagforening en helt central opgave i at understøtte. Men vi arbejder også hårdt for, at finansielle virksomheder også fremover understøtter vækst, bæredygtighed og digitalisering i samfundet – og at der dermed også er job til vores medlemmer i fremtiden".

Bæredygtighed

På landsmødet ventes Finansforbundets nye kernefortælling at fylde en del. I kernefortællingen hedder det blandt andet, at forbundet arbejder for at skabe en sund og bæredygtig udvikling af det finansielle område.

"For mig handler bæredygtighed om, at man som virksomhed er nødt til at investere noget i det marked og det samfund, man er en del af. Men det handler i bredere forstand mere grundlæggende om, at der skal være en forretning og et samfund, vi kan se os selv i, om fem, ti og 30 år. Og hvis en finansiel virksomhed vil være en del af et samfund, kan den finansielle infrastruktur ikke alene være til gavn for at tjene penge på helt kort sigt", siger Kent Petersen.

Som inspiration til landsmødets debat kan de delegerede høre gæstetaler fra formanden for Finans Danmark, Michael Rasmussen, og erhvervsminister Brian Mikkelsen.

Kampvalg om at blive næstformand

Kent Petersen genopstiller som formand for Finansforbundet uden modkandidater. Til de to næstformandsposter er der tre kandidater denne gang, hvilket betyder, at de delegerede skriftligt skal tage stilling til, hvilke to kandidater de foretrækker.

Michael Budolfsen, næstformand siden 2004, genopstiller til posten. Det samme gør Solveig Ørteby, som har været næstformand siden 2010. Den tredje kandidat er Steen Lund Olsen, som er formand for Danske Kreds og medlem af forbundets hovedbestyrelse.