Kunstig intelligens skaber etiske dilemmaer

En sal fuld af medlemmer satte sig i går til rette for at tænke over fremtiden og samtidig få en unik mulighed for at opleve, hvordan interaktion med kunstigt intelligente robotter medfører etiske og følelsesmæssige dilemmaer. Finansforbundet havde blandt andet inviteret Cecilie Falkenstrøm, der som kunster og forsker arbejder med de etiske aspekter af de teknologiske stormskridt inden for kunstig intelligens (AI).

28. jun. 2017

Mens store virksomheder arbejder på at fremtidssikre sig, udvikler kunstig intelligens sig dag for dag. Mange forudser at kunstig intelligens snart vil være i stand til at lære sig selv nye færdigheder, og altså potentielt kan tilføre sig selv evner, som mennesket ikke har bedt om eller bestilt.

Næstformand i Finansforbundet Solveig Ørteby efterlyser en politisk stillingtagen for den udvikling, som for længst er en realitet, og opfordrer til, at vi får gang i en etisk debat i Danmark.

"Det er sikkert og vist, at AI er kommet for at blive, og vi må og skal i gang med at forholde os til konsekvenserne. Vi er nødt til at blive bevidste om, hvad konsekvenserne er af, at mennesker og robotter interagerer i flere og flere sammenhænge", siger Solveig Ørteby og opfordrer medlemmerne til at være nysgerrige og stille spørgsmål til konsekvenserne af mere AI.

Mød Frank

Cecilie Falkenstrøm, billedkunstner og Ph.D i new media art fra Royal College of Arts, præsenterede på arrangementet Frank, en kunstig intelligens (AI), som hun har været med til at udvikle. Frank har en særlig force inden for filosofiske og etiske anliggender, bl.a. baseret på en større analyse af Kierkegaards materialer, og Cecilie har 'trænet' Frank i at svare på eksistentielle spørgsmål. Cecilie inviterede publikum til i en dialog med Frank at reflektere over, hvad der sker, når og hvis robotter udvikler en selvbevidsthed og begynder at stille krav om at blive behandlet menneskeligt.

Spørgsmål fra salen som "Bliver jeg lykkelig?", blev behændigt besvaret af Frank med en refleksion over, hvad lykke er. Med andre ord: bolden blev spillet tilbage – og publikum gik hjem med de første tanker om, hvad den etiske dimension af kunstig intelligens er – og hvordan vi kommer i gang med at tage stilling.