Københavns Fintech-miljø er godt på vej

Efter en inspirationstur til London er direktør for Copenhagen Fintech, Thomas Krogh Jensen, optimistisk. ”Vi opdagede, at vi på nogle områder endda længere fremme end de er i London. Blandt andet har vi et meget bedre udbygget samarbejde med universitets- og forskerverdenen”, siger han.

30. jan. 2017

​Bestyrelse og direktør for Copenhagen Fintech er netop vendt hjem fra en to-dages inspirationstur til London, hvor de talte med en lang række start ups og strateger fra store banker og forsikringsselskaber. Formålet var inspiration til at udbygge et frugtbart økoystem omkring fintech, men nok så meget til de forberedende øvelser med at lægge sig fast på en strategi for Copenhagen Fintech.

"Det er jo oplagt at søge inspiration i London, der i manges øjne er førende inden for fintech. Inspiration fik vi, men vi opdagede også, at vi er ganske godt med i København og på nogle områder endda længere fremme", siger Thomas Krogh Jensen, direktør for Copenhagen Fintech.

Et af de vigtige formål med turen var at få en idé om, hvordan man fra den etablerede branche kigger på de små fintech start ups. Her er der et skred på vej og grøde i luften. De små og de store er ved at finde ud af, at de har brug for hinanden, og ikke bare det, men at et samarbejde på sigt kan være meget udbytterigt for begge parter.

"Selvfølgelig har London, verdens finansielle hovedstad, en skala og en størrelse, som vi ikke kan matche, men vi kan bestemt være med i konkurrencen. Det er ikke sådan, at de har fundet en hemmelig formel, som gør dem unikke. Blandt andet har vi et meget bedre udbygget samarbejde med universitets- og forskerverdenen", siger Thomas Krogh Jensen.

Fokus på samarbejder

Noget af det, bestyrelsen i Copenhagen Fintech dog godt kan misunde London, er, den større adgang til kapital og ikke mindst den regulatoriske sandkasse, der er lukket op for. Den giver lempeligere regler i en række sammenhænge og mulighed for at teste produkter på et større marked.

"Og så giver det altså også en særlig dynamik, at de unge talenter i London kommer fra alle hjørner af verden. Der er et drive, som bliver befordret af de mange kulturer. Her synes jeg dog også, vi i København langsomt er ved at komme efter det".

Der er i hvert fald nu så mange nationaliteter samlet i Copenhagen Fintech Lab, at arbejdssproget naturligt er blevet engelsk.

Og så er der Brexit, som afhængigt af udfald og model, kan rykke meget på de finansielle landskaber.

En af de vigtige udfordringer for Copenhagen Fintech lige nu bliver ifølge Thomas Krogh Jensen i den kommende tid at etablere flere samarbejder mellem den etablerede finanssektor og de nye spillere, men også det solide fundament, der allerede er dannet for samarbejdet med universitetsverdenen, skal udbygges.

Copenhagen Fintech er oprettet i et samarbejde mellem Finansforbundet, Finansrådet, Københavns Kommune, Nets, SDC, Spar Nord og Sparekassen Sjælland.