Iværksættere kan skabe jobvækst

Finansforbundets formand roser anbefalingerne fra regeringens iværksætterpanel. ”Det er afgørende at styrke adgangen til risikovillig kapital og de nødvendige kompetencer, hvis Danmark skal udnytte de muligheder for vækstskabelse, der ligger i hele fintechområdet”, siger Kent Petersen.

24. sep. 2017

​Indfør investorfradrag i den personlige indkomst for investeringer i unoterede aktier for op til 1,5 mio. kr. pr. år. Etabler en permanent og fleksibel likviditetsfacilitet i Vækstfonden. Skab en mere effektiv videnspredning fra universiteter til virksomheder. Skab lettere adgang til ophold i Danmark for kompetencer på positivlisten samt giv lettere adgang til fast-track ordningen for mindre virksomheder og iværksættere.

Sådan lyder nogle af anbefalingerne, som regeringens iværksætterpanel har offentliggjort få uger regeringens erhvervs- og iværksætterudspil så dagens lys.

Finansforbundet, der de seneste år har engageret sig kraftigt i udviklingen af fintech-området – blandt andet som medstifter af Copenhagen  FinTech, der skal fremme fintech i Danmark og medvirke til at skabe nye arbejdspladser – er glad for mange af elementerne i iværksætterpanelets anbefalinger.

"Det er afgørende at styrke adgangen til risikovillig kapital og de nødvendige kompetencer, hvis Danmark skal udnytte de muligheder for vækstskabelse, der ligger i hele fintechområdet. Både når det kommer til det rent uddannelsesmæssige fundament, samarbejdet med universiteterne og i forhold til at åbne mere op for adgangen til de kompetencer og erfaringer, der findes i udlandet" siger Finansforbundets formand Kent Petersen og fortsætter:

"Det er simpelthen nødvendigt, for konkurrencen er global på det her område, men vi har også et fundament at stå på, som kan resultere i både vækst og job, hvis vi griber det rigtigt an og skaber de rigtige synergier og samarbejder".