Fra banken til socialt arbejde

61-årige Hanne Høy har skiftet en lang karriere i bankverdenen ud med en projektansættelse i KFUM’s Sociale Arbejde, hvor hun arbejder med koordineringen af frivillige gældsrådgivere

20. nov. 2017

"Når jeg tænker på, hvad det har givet mig selv, så føler jeg virkelig, at jeg har kunnet gøre en forskel. Følelsen af, at noget, jeg har arbejdet med i mange år, kan have så stor en betydning for andre, den er helt fantastisk. Alle burde gøre et stykke frivilligt arbejde på den ene eller den anden måde. Og jeg kan se, at der også er brug for vores hjælp som rådgivere derude, og vi bliver i den grad anerkendt af dem, vi hjælper", siger Hanne Høy.

Hun sidder og tænker tilbage på sin tid som frivillig gældsrådgiver i projektet På Fode Igen, der er en del af KFUM's Sociale Arbejde. Her var hun frivillig gældsrådgiver, imens hun var ledig i 2014. I dag arbejder Hanne Høy som projektmedarbejder i KFUM's Sociale Arbejde, hvor hun står for koordineringen af den frivillige rådgivning. For hende var rollen som gældsrådgiver i På Fode Igen så givende, at hun straks slog til, da hun så stillingsopslaget fra KFUM's Sociale Arbejde.

"Jeg elskede at være frivillig gældsrådgiver. Der var så mange gode kompetencer og oplevelser i det. Jeg fik lov til at snakke med borgerne og bruge den tid, der var nødvendig for at løse deres økonomiske udfordringer. Jeg beskæftigede mig også meget med de udsatte borgere, som mit hjerte banker for at hjælpe. Så det faldt mig helt naturligt at søge jobbet", siger Hanne Høy.

Fra bank til socialt arbejde

Inden Hanne Høy blev frivillig gældsrådgiver, var hun ansat i Jyske Bank. Men i 2014 lukkede den afdeling, hun arbejdede i, da den skulle flyttes til København, og pludselig stod hun som ledig. Hun stod derfor ved en naturlig skillevej, hvor hun overvejede, hvad hun nu skulle bruge sine kompetencer på. Men tilbage til banken skulle hun ikke.

"Jeg tog det som en udfordring, da jeg blev ledig. På grund af min høje alder tænkte jeg, at hvis jeg skulle noget andet, så var det nu. Jeg har altid været glad for at være i banken, men nu skulle der ske noget nyt", siger Hanne Høy, der er 61 år.

Under en søgning på nettet faldt hun over KFUM's Sociale Arbejde.

"Jeg faldt for de værdier, som KFUM's Sociale Arbejde står for. Derfor tog jeg kontakt til dem, og jeg blev ansat som frivillig her i Gellerup", siger Hanne Høy og signalerer til det lokale, hun sidder i.

Lokalet ligger i indkøbscentret City Vest, der er placeret i hjertet af Gellerupparken i Århus. Det er en del af det, der hedder Livsværkstederne, der selv har en række sociale tilbud til områdets beboere. Hanne Høy har brugt mange timer i lokalerne, hvor hun har hjulpet Gellerupparkens beboere med deres privatøkonomi.

Mere end bare gældsrådgivning

Særligt en af de personer, som Hanne Høy har hjulpet, gjorde et stort indtryk på hende. Personen ankom til gældsrådgivningen med sin bostøtte (person fra kommunen, redaktionen), der havde klaret alt det praktiske for ham. Han havde nemlig rigtig svært ved at overskue det hele, og når det kom til at tale om sin økonomi, fandt han det meget grænseoverskridende.

"Han var i en virkelig udsat livssituation, og han skulle have styr på sin økonomi, men var blevet bombarderet med elselskaber, der skulle skiftes. De krævede alle forudbetaling, så det havde kørt hans økonomi fuldstændig ned. Selv kunne han ikke skelne det ene girokort fra det andet længere", fortæller Hanne Høy.

I fællesskab fik de til sidst redet hans økonomiske situation ud, men det er ikke så meget det, der gør, at hun især husker ham. Det er derimod den tillid, som han viste hende.

"Til de første to rådgivninger var bostøtten med, men den tredje gang kom han alene. Han følte sig nemlig tryg ved at komme og snakke med mig. Jeg kunne se, at han lyste helt op, og han var så stolt over sig selv, da vi var færdige. Både fordi hans situation blev redet ud, og fordi han overvandt frygten for at komme herned selv. Det er næsten sådan, at jeg selv får kuldegysninger ved at tænke på det i dag, for det, at han viste mig den tillid, var en helt fantastisk oplevelse", siger Hanne Høy, der fremhæver oplevelsen som en af dem, der i høj grad beriger jobbet som frivillig gældsrådgiver.

Forebyggende arbejde

Det er ikke kun det, at Hanne Høy kan hjælpe folk, der allerede sidder i en økonomisk svær situation, der driver hende i det daglige. Efter at hun blev projektmedarbejder, er hun begyndt at opsøge alle de muligheder for at udføre forebyggende arbejde, som hun kan. Hun tager ofte ud på skoler og gymnasier, hvor hun lærer unge mennesker om privatøkonomi.

Viden om privatøkonomi er også noget, som de unge efterspørger. Det viser en undersøgelse, som Finans Danmark offentliggjorde i sommer. Undersøgelsen viste, at 71 procent af de adspurgte unge (16-25-årige) gerne vil have mere undervisning i privatøkonomi. Hanne Høy kan nikke genkendende til det.

"De unge har brug for den her viden, hvis de skal komme godt fra start. Vi oplever også, at skolerne meget gerne vil have besøg af os. Og så fanger det de unge, når vi er ude. De kan godt se det vigtige i det her", siger Hanne Høy.