Fintech-spirer sprang ud

Igen i år blev der brainstormet og udviklet på nye fintech-ideer ved Startup Weekend Copenhagen Fintech i Finansforbundets lokaler. Dette års vinder, PayOff, vil hjælpe og motivere unge til at betale deres gæld af.

​Fintech-entusiaster fra hele verden var samlet i Finansforbundets lokaler i København i weekenden fra den 3.-5. marts for at få nye idéer og udvikle på dem i to døgn i træk. Fredag aften blev der udvalgt 9 idéer, som der skulle arbejdes videre med i de kommende 48 timer.

Søndag aften fremlagde ni grupper deres idéer, og her blev det tydeligt, at kreativiteten havde fået lov at blomstre.

En gruppe have en idé, hvor de kunne hjælpe borgerne med at samle deres forskellige pensionsopsparinger i en løsning, og automatisk finde den løsning, der er den mest favorable for dem.

En anden gruppe ville gøre det lettere for skilsmisseforældre at få overblik over og dele udgifter for deres fælles børn i en app, hvor alle udgifter var samlet og kunne betales med et swipe.

En tredje gruppe ville gøre det lettere for unge at spare op til rejser, ved hjælp af en app, hvor opsparingsprocessen blev til en konkurrence, og dermed motiverede brugerne til hurtigt at spare op til drømmerejsen.

De ni finalister blev bedømt ud fra, hvor godt de havde udviklet deres produkt indtil videre, deres forretningsmodel og hvor vidt de løser et problem for brugerne. Juryen bestod af Thomas Krogh Jensen, direktør for Copenhagen FinTech, Ken Villum, grundlægger og ejer af Lunar Way, Susanne Brønnum, Group Executive Vice President i Nets Danmark og Stefan Olofsson, der er Investment Manager i SEB Venture Capital.

Weekenden gav PayOff

Vinderen af hovedpræmien blev danske Nichlas Kvist Jørgensen, tyske Jana Schellong og græske Jaheda Begum, der havde arbejdet hele weekenden på en app kaldet PayOff.

PayOff er en app, der kan motivere brugerne til at betale deres gæld af hurtigere. Appen kan ved hjælp af kunstig intelligens snakke med brugeren om gælden og rådgive dem om, hvordan de hurtigst kommer af med den. For eksempel kan appen splitte gælden op i overskuelige bidder og motivere brugeren til hver måned at betale lidt af.

De tre unge iværksættere vandt både en plads i Copenhagen FinTech Lab og muligheden for at arbejde sammen med Nets i 3 måneder og videreudvikle deres idé. De tre vindere var overraskede og havde ikke taget stilling til, om de vil gå hele vejen med deres nye produkt.

"Vi er nødt til lige at træde et skridt tilbage og se på, hvad det er for et produkt, vi er kommet frem til og finde ud af, om det er noget, vi vil gå videre med", siger Nichlas Kvist Jørgensen til Nyhedsbrevet Finans.

Holdet bag PayOff var fra starten enige om, at deres Fintech-idé skulle hjælpe unge med at komme ud af deres gæld.

"Vi har interviewet mange mennesker om gæld, og vi fandt ud af, hvor meget det påvirker mennesker at have gæld. Det kan virkelig være en psykisk belastning, og hvis vi kan være med til at gøre det mere overskueligt for folk, er det jo fantastisk," siger Jana Schellong.

Direktør for Copenhagen Fintech, Thomas Krogh Jensen, der også var en af de fire jurymedlemmer var søndag aften ikke i tvivl om, at PayOff er den rigtige vinder.

"PayOff adresserer et stort problem, som jeg ikke har set andre tage hul på på samme måde. Der er nogle mangler i selve forretningsmodellen, men jeg må sige, at jeg er imponeret over, hvor langt de er kommet på de her 48 timer," siger Thomas Krogh Jensen, og pointerer at PayOff kan hjælpe mange mennesker og i sidste ende også bankerne og hele samfundet.